Att planera ny barnavdelning

Den här artikeln har även publicerats i Länsnytt nr 4, 2013.

Tre kommuner i länet får snart nya bibliotek, Upplands-Bro, Sigtuna och Värmdö. Jag frågade dem vad de tycker är viktigast när de planerar ny barn- och ungdomsavdelning?

Elsmari Rutersten och Lisa Muhr i Upplands-Bro har två bibliotek att fundera på: dels det nya biblioteket i Kungsängen och dels en ombyggnad av biblioteket i Bro. De vill se barnavdelningar i barnhöjd. De vill också dela upp de olika åldrarna mer än idag, så att ungdomarna inte behöver sitta bland bilderböckerna. Sagorum att användas av föräldrar och förskolepersonal när det inte är sagostund tänker de sig. Större ytor att vara och leka på med klättervänliga möbler, kanske en bebispöl, gärna en ungdomshörna för musiklyssning och häng. Ungdomar önskade sig gröna växter i enkät för en del år sedan så det kan det nog bli.

sb10Signalfabriken

I Sigtuna är det Märsta bibliotek som snart öppnar i nya lokaler. Paula Norrlid i Sigtuna pekar också på att det är viktigt med avskilda delar i rummet så att både de små barnen och ungdomarna känner att de har en egen plats i biblioteket. Lugna vrår för läsning behöver alla åldrar. Att kunna avskilja rum vid program och sagostund är också viktigt. Om inte ett eget rum så åtminstone ett draperi i sagogrottan så att barnen kan fokusera på berättelsen.

Maria Vogel säger att på Värmdö bibliotek har de pratat om att det är viktigt med sittplatser. Många och av olika storlekar, bra placerade både för dem som kommer själva till biblioteket och för grupper. Rum i rummet tänker man sig uppdelade för små barn, barn på låg/mellanstadiet och ungdomar. Mysfaktor helt enkelt, säger Maria.

I Sundbyberg och Vallentuna invigdes nya bibliotek häromåret. Jag frågade även dem hur de tänkte på planeringsstadiet och hur det färdiga resultatet blev.För Kristin Andersson på Signalfabrikens bibliotek i Sundbyberg var det viktigt att avdelningen blev större än tidigare eftersom många barngrupper besöker biblioteket. För de minsta ville man erbjuda en sko-fri och krypvänlig yta vilket resulterade i en bebispöl i entréplanet, och för ungdomarna ville de ha en både öppen och avskärmad plats. Plats för skapande var också viktigt. Hur blev det då? Familjer kommer i större utsträckning än tidigare och läser, leker och skapar. Ännu inte så många ungdomar men de tror att de kommer snart!

Carina Schinkler, numera på Vaxholms bibliotek, var med och planerade det nya biblioteket i Vallentuna. Ett av ledorden för nya biblioteket var Roligt för barnen. De ville att barnavdelningen skulle vara synlig direkt när man kom in i biblioteket och ha en tydlighet i orienteringen. Nyfiket och roligt blev ledord och lokalen skulle utformas för olika behov: klassbesök, sagostunder, utställningar och exponeringsytor för medier. Platser för läsning, mys och CD-lyssning men också ytor för lek, spel och skapande. Det var svårt att få ihop alla önskemålen men i stort sett är de nöjda. Framförallt blev ju ytorna så mycket större, mer lättjobbade och lockande för barnen.

Pia Borrman, Regionbibliotek Stockholm

2013-02-14_12.50.42