Libris för folkbiblioteken

2011 togs ett beslut om utökat uppdrag för Kungl. biblioteket.  I 2009 års kulturproposition hade föreslagits att KB, utöver att samordna utvecklingsinsatser för forsknings- och högskolebibliotek, skulle få ”ett särskilt uppdrag att svara för nationell överblick, främja samverkan och driva på utvecklingen inom vissa övergripande biblioteksfrågor.” Ett tydligt budskap från bibliotek runt om i landet var behovet av att prioritera en gemensam katalog för de offentliga biblioteken. Under hösten 2012 påbörjades projektet Libris för folkbiblioteken som ska arbeta för ett Libris som tillmötesgår och välkomnar folkbiblioteken in i Libriskollektivet.

Målet är en Nationell katalog vilket innebär en katalog med beskrivningar och beståndsinformation av samtliga resurser i alla svenska bibliotek och som är sökbar för alla. Projektet Libris för folkbiblioteken är en del av en större satsning som KB driver för att uppnå Nationell katalog. KB välkomnar alla folkbibliotek att delta i Librissamarbetet. Folkbibliotekens medlemskap i Libris ska bygga på samma samverkan som forskningsbiblioteken har deltagit i under 40 år. KB agerar som samlingspunkt, driver på utveckling samt utvecklar de verktyg som behövs för att folkbibliotekens deltagande i Libriskollektivet ska fungera. Den utveckling som görs ska gagna hela Libriskollektivet.

Målet för projekt Libris för folkbiblioteken är Libris för folkbiblioteken att konkretisera vilka behov folkbiblioteken har i en Nationell katalog som drivs och utvecklas av KB. Projektet ska också utarbeta förslag på utvecklingsinsatser utifrån bibliotekens behov och lägga fram förslag om fortsatta aktiviteter efter projektets avslutning. Hur blir man då Librisregistrerande bibliotek? Efter att biblioteket lämnat in en intresseförfrågan följer en anslutningsprocess med frågor och svar från båda parter. Man kommer överens om vilken arbetsmodell som passar biblioteket. Sedan undertecknas en överenskommelse mellan Kungliga biblioteket och det registrerande biblioteket. KB står för drift och utveckling av systemen och erbjuder utbildning i Libriskatalogisering. Biblioteket förbinder sig att registrera enligt gällande regler och att uppgifterna i Libris är aktuella. Librisbloggen: Libris för folkbiblioteken – mot en nationell katalog. Registrera i Libris – en guide. Information om vad det innebär att vara registrerande Librisbibliotek

hildaa

Hilda Androls