Vad gör folk på biblioteken?

Den här artikel är även publicerad i Länsnytt nr 2/2013.

2013-02-14_12.56.48Regionbibliotek Stockholm har under flera år använt metoden observation för att bistå länets bibliotek med underlag för förändringar av bibliotekslokal, öppettider eller arbetssätt. När Regionbibliotek Stockholm blir kontaktade av ett kommunbibliotek är det ofta en mängd frågor som behöver besvaras och ibland säger vi att vi kan göra en observation. Vi använder oss av fyra olika observationsmetoder som svarar på olika frågor:

1.Vilka kommer när? På ett tidsangivet protokoll pinnar vi de som kommer utifrån ålder och kön. Mäter antalet personer.

2.Vad gör man? (TTT) På ett tidsangivet protokoll pinnar vi aktiviteter, ålder och kön. Ett protokoll för varje observationstillfälle. Mäter antalet aktiviteter. Ögonblicksbilder.

3. Hur rör man sig? Utifrån ritning av biblioteket eller förenklad skiss  av biblioteket följer vi besökarna och ritar in deras väg genom biblioteket. Mäter flöden, rörelsemönster i lokalen.

4.Var i biblioteksrummet är man? Utifrån ritning eller förenklad skiss av biblioteket  går man runt i biblioteket vid olika tidpunkter  och markerar på skissen där någon står, går eller
sitter. Ögonblicksbilder.

Vi vet efter en observation mer om vilka som kommer när, hur de använder rummet eller vilka aktiviteter de ägnar sig åt. Just nu håller vi på  med TTT-observationer i Vallentuna bibliotek.  Förra året vid samma tid gjorde vi en studie i det gamla biblioteket och nu följer vi upp i det nya för att se vad som hänt. I höst ska vi göra en liknande uppföljning i Signalfabriken i Sundbyberg. I Sundbyberg ska vi också se om användandet av Hallonbergens bibliotek har påverkats av det nya huvudbiblioteket.

//Malin Ögland, Regionbibliotek Stockholm