Att utvärdera bibliotek

Våra kollegor i Norge, Buskerud fylkesbibliotek, gav i höstas ut en egen modell för utvärdering som de kallar Buskerud Measuring Model. De använder sig av ett rutsystem som kallas Potential-Performance Grid och som är välkänt inom HR.

Genom att värdera sin verksamhets potential och prestation inom olika kategorier får man olika ”poäng” och placeringar i rutsystemet som sedan signalerar Ompröva! Fortsätt! Följ med! Handling! – och som sedan kräver strategier och handlingsplaner.

Det stora arbetet, menar författaren Petter von Krogh, är att beskriva kategorier och underkategorier för den konkreta verksamheten som man vill utvärdera. I Buskerud har man testat modellen genom att titta närmare på bibliotekets roll som lärarena. De fyra huvudkategorierna är Samarbete, Rummet, Kompetensen och Medierna. Dessa kategorier delas sedan upp i underkategorier, t.ex. Grundläggande tekniska faciliteter (under Rummet) och låg, medium, hög potential för detta beskrivs resp. vad låg, medium, hög prestation innebär.

Ett stort och intressant arbete som Buskerud fylkesbibliotek har gjort!
Läs manualen här! [pdf]

/ Malin Ögland, Regionbibliotek Stockholm