Ombud i läsningens tjänst

Regionbiblioteket och Studieförbundet Vuxenskolan har fått 350 000 kronor från Kulturrådet för projektet Ombud i läsningens tjänst. Projektet innebär bland annat att utbilda 50 läsombud inom omsorgen och äldreomsorgen i Stockholms län. Vi siktar på att genomföra detta i cirka 7 kommuner i  länet i samarbete med de lokala biblioteken. Studieförbundet Vuxenskolan (SV) kommer att arrangera läsombudscirklarna som är fem ggr och i den mån det går ska kurserna äga rum på de lokala biblioteken.

SV beskriver syftena med läsombudscirkeln såhär:

”Många människor kan, eller orkar, inte läsa. De behöver hjälp och stöd för att ta del av den stimulans, närhet och kunskap som läsning innebär. Som läsombud ordnar du högläsningsstunder, berättar om lämpligt material att läsa, ordnar biblioteksbesök och inspirerar dina kollegor till att läsa högt. Att bli läsombud innebär en ny och spännande arbetsuppgift som utförs som en del av ditt vanliga arbete.” Läs mer om läsombudsverksamhet här.

Se en film om hur läsombudsverksamheten startade.

Genom samverkan och läsombudsverksamheten är önskan att det blir fler tillfällen stunder till läsning och gemenskap inom äldreomsorg och omsorg.
Hör av er om ni som kommun är intresserade av att delta i detta eller om ni har fler frågor. Ev. kommer vi att behöva göra ett urval av kommuner i Stockholms län.

För mer info kontakta: Cecilia Bengtsson, utvecklingsledare Regionbibliotek Stockholm cecilia.m.bengtsson@stockholm.se eller 076-1231280

Kortet är taget av C. Bengtsson i biblioteket på Karolinska universitetssjukhuset