Statistik 2007 – 2011

Folkbiblioteksstatistiken för Stockholms län gällande 2011 är nu klar i sin helhet.

Redovisningen bygger på den statistik som redovisas i den nationella biblioteksstatistiken som Kungliga biblioteket sedan 2011 ansvarar för.

Den nationella statistiken har kompletterats med ytterligare statistik som av länets bibliotek har bedömts som betydelsefull.

Vi har dessutom tagit fram ytterligare nyckeltal. Besöks- och utlåningssiffror ökar i vårt län till skillnad mot landet i sin helhet. Utlånen under 2011 var över 11 miljoner och antalet besök var 14,8 miljoner. Besöken ökar kraftigare än lånen och antalet lån per besök minskar för femte året i rad. Detta visar tydligt att de som besöker länets bibliotek gör betydligt mer än lånar böcker. Biblioteken är en viktig mötesplats i kommunen. Antalet programaktiviteter som skedde vid våra bibliotek var över 20 000, varav 12 000 primärt vände sig till barn och ungdom.

Ta del av intressanta siffror i Folkbiblioteken i Stockholms län i siffror / Krister