Att läsa är också en sport

– Att nå nya läsare med nya läsande förebilder.

Nu drar Regionbibliotek Stockholm igång ett nytt projekt i samverkan med Riksidrottsförbundet, Riksidrottsmuseet och SISU Utbildarna. Mål för projektet är att locka till läsande och samtal om böcker bland läsovana ungdomar och unga vuxna och att särskilt lyfta fram läsande manliga förebilder genom att visa på idrottare med läsintresse. Vi vill också ge exempel på samarbeten, nationellt och lokalt, för att nå fler läsare.

Football Book. By gavinzac, Gavin Golden(CC BY-NC-ND 2.0)

Riksidrottsmuseet skapar en utställning på temat Läsande idrottare. En del av utställningen ska vara möjlig att anpassa lokalt, beroende på hur idrottslivet ser ut på orten. Utställningen ska vandra runt på folkbibliotek i landet. De lokala biblioteken och idrottsklubbarna ska gemensamt ordna program och aktiviteter i anslutning till utställningen. Vi funderar också på att göra bokpåsar med aptitlig blandning till klubblokalerna. Utställningen planeras och byggs nu i vår/sommar och öppnar i höst. Just nu arbetar vi för att identifiera tre orter med både intresserade klubbar/idrottsledare och bibliotek. Projektet stöds av Statens Kulturråd.

Lotta Aleman
Utvecklingsledare, Regionbibliotek Stockholm