Regionbibliotek Stockholm bedriver projekt kompetensen 2012-2013

–      Vad är ett folkbibliotek och vad/hur skulle det kunna vara?

–      Vilka kompetenser och kunskaper behövs nu och för framtidens bibliotek?

–      Hur kan Regionbibliotek Stockholm stödja biblioteken i länet utifrån de egna förutsättningarna?

Vi sysslar alltid med kompetensfrågor och kompetensutveckling på olika sätt”, säger Krister Hansson, chef för Regionbibliotek Stockholm. Nu prövar vi andra sätt och hoppas på att biblioteksmedarbetarna får med sig lite nya tankar kring sin egen verksamhet efter att ha deltagit på något av våra tre Open Space.

Under våren ordnar Regionbibliotek Stockholm tre tillfällen med samma innehåll för att tillsammans reflektera och samtal kring våra tre frågeställningar. Vi har inspirerats av mötesmetoden Open Space och innehållet i dagarna består av ett word café på förmiddagen och ett open café på eftermiddagen. Som underlag kommer vi att utgå från en dansk modell,  här är en artikel om den. Efter de tre tillfällena kommer projektgrupp tillsammans med referensgruppen och Pamela Schultz Nybacka, doktor i företagsekonomi och knuten till Södertörns högskola att analysera resultaten. Projekt kompetensen beräknas hålla på 2012-2013 men på vilka sätt beror delvis på resultaten från de tre Open Space.

Välkomna med er anmälan hälsar projektgruppen för  kompetensen.

Lotta Aleman, Cecilia Bengtsson, Britt Löfdahl, Pia Borrman och Malin Ögland