Kundcenter på Nykvarns bibliotek

I Nykvarns kommun finns sedan i somras ett så kallat  kundcenter som är inrymt i bibliotekslokalen. Tanken är att ett flertal kommunala verksamheter ska samverka för att möta kommunens invånare. Kundcenter består således av kommunens reception, växel, kontorsservice, information, kultur- och fritidsverksamhet och bibliotek. En gemensam disk möter besökaren och tillsammans hjälps man åt för att hjälpa besökarna men fokus för biblioteksmedarbetarna är biblioteksbesökarna. Vinsterna för biblioteket har bland annat blivit ökat öppethållande och besökare som kanske inte annars hade hittat till biblioteket. Utvecklandet av kundcentret pågår kontinuerligt och Markku Petäjäniemi, chef för kundcenter nämner att det här är en process som måste få ta tid. I länsnytt nummer 3 på sidan 14 finns en kort artikel om kundcentertankarna och bilderna är tagna från de studiebesök som Pia Borrman och Cecilia Bengtsson gjorde på Nykvarns bibliotek den 5 december då vi bland annat träffade Henrika Åström, bibliotekarie.

Utsikt från vuxenavdelningen.

/Cecilia Bengtsson