Hitta boken

När grunden en står på börjar svaja, brukar det vara dags att tänka nytt. Det gjorde Biblioteken i Sollentuna när bibliotekssystemet SAB inte längre var en framtidsmöjlighet. I bibliotekets nya system vägleder färger och enkla begrepp besökaren. Och skönlitteraturen för vuxna är placerad efter genre.

Bokhyllegavlar på Sollentuna bibliotek i olika färger och med stora bokstäver

Foto: Annika Lissenko

På det här viset hoppas Biblioteken i Sollentuna göra det lättare för användarna att hitta – både nya titlar och just det som eftersöks. Grunden till systemet är lånat från Örnsköldsviks bibliotek. Internt har projektet gått under namnet ”Klartext”, externt ”Hitta boken”.

Färg, begrepp och hylla
Bibliotekets faktaböcker är indelade i olika huvudområden. Varje huvudområde har sin egen färg och hylla. Hyllgavlarna är målade i områdets färg och har namnet tryckt i storformat. Alla titlar är sedan sorterade i underavdelningar. Varje boktitel är också märkt med en klisteretikett med avdelningens färg och namn.
– Den största skillnaden är att böckerna nu är placerade på ett mer logiskt sätt och det tror jag användarna också upplever, säger Mari-Ann Westberg i projektarbetsgruppen. Färgerna hjälper också till att vägleda, fortsätter hon. Jag hade en man som undrade var vi hade böcker om frimärken. Då var det enkelt att säga ”Gå till den orangea hyllan” (Sport och fritid, med underavdelningen Frimärken).
Med det nya systemet har det varit lättare att lyfta fram och sätta ihop titlar inom områden många frågar efter, menar Anna Edquist, tillförordnad bibliotekschef. Det var knepigare i SAB-systemet.
– Pedagogik till exempel, säger hon. Här har vi skapat underavdelningen ”Akademiska studier” där vi samlat allt som kan vara intressant för högskolestudenten. Här samsas titlar som ”Maxa ditt högskoleprov” med ”Så opponerar du” och böcker om studieteknik. Tidigare var titlarna spridda på olika avdelningar.

Skönlitteratur i genrer
Sollentuna har också märkt upp och placerat all skönlitteratur för vuxna och barn efter genre, till exempel Vänskap, Krig och Kärlek. Inspirationen kommer ifrån Bibliotek Plattan. Det här blir ett nytt sätt att tänka för både personal och användare.
– Ambitionen är ju att användarna ska hitta mer att läsa, säger Ewa Rensjö, som arbetat med skönlitteraturen för vuxna. Istället för att det står ”Hc…nånting” på bokryggen, så får du nu veta vad boken handlar om.
Genreindelningen kan också vara ett stöd för användare att utforska på egen hand.
– Vi i personalen får ju ofta frågan om vi kan tipsa om titlar utifrån en viss genre, till exempel ”Jag gillar historiska romaner, vad har ni för tips?”. Nu kan vi gå med låntagaren till hyllan där alla historiska romaner är samlade. Så kan hen välja och vraka bland titlarna.
De som är mindre nöjda med systemet är de bibliotekbesökare som vill leta reda på sin favoritförfattare och är vana vid att verken står samlade.
– Här får vi visa att de enkelt kan söka efter sin författare på sökdatorerna och få veta både genre och vilka titlar som finns inne, säger Ewa.

Nya arbetssätt
För Sollentuna bibliotek blev det ett årslångt projekt att byta system, med invigning i december 2016. Grovarbetet är avslutat, men systemet innebär också en del nya arbetsrutiner.
– Det är lite mer pilligt att göra inleverans, konstaterar Sofia Hemström, barnbibliotekarie. Alla böcker ska ju märkas upp med etiketter på ryggen nu.
Genreplaceringen görs i samband med själva beställningen, men det är inte så krångligt, tycker hon:
– Ofta kommer man långt med att läsa om respektive titel på förlagens hemsidor för att hitta det huvudsakliga temat, berättar hon.
En annan effekt av den nya placeringen är att det är lättare att sätta upp böcker.
¬– Det går mycket snabbare, säger Sofia. Jag kunde till exempel aldrig lära mig SABs koder för de olika språken – nu står språket i klartext på ryggen. Dessutom, säger hon, så ser man om något står fel i hyllan – en gul etikett bland de röda sticker ut och är väldigt lätt att läsa av med blicken.

Storstädning
En bieffekt av projektet blev en total städning av beståndet.
– När varje titel skulle omplaceras tittade vi på lånestatistiken titel för titel, berättar Anna Edquist. Och fick flera överraskningar.
– Vuxenfakta om elektronik och ellära är till exempel oerhört populära hos oss. Det visste vi inte innan. Men nu vet vi att vi ska köpa in mer inom de här områdena.

Grafisk illustration böcker i olika färger i solfjäderform

Illustration: Sollentuna bibliotek

Utvärdering
Under året kommer Sollentuna att utvärdera det nya systemet. Bland annat genom att använda en glad-gubbe-stolpe med knappar för glad och ledsen gubbe. Stolpen kommer att flyttas runt till utvalda platser i biblioteket med olika frågeställningar, för att få veta hur de olika avdelningarna upplevs av användarna.

För alla folkbibliotek
För vilka bibliotek kan då systemet passa? Anna Edquist tror att det fungerar bra för alla folkbibliotek oavsett storlek.
– Man får anpassa antalet underavdelningar efter storleken på beståndet, konstaterar hon.
När Sollentuna började med sitt projekt fick de generöst stöd av Örnsköldsviks bibliotek. Och Sollentuna delar i sin tur gärna med sig av erfarenheter och praktiska lösningar.

För mer information om Klartext / Hitta boken:
Kontakta Anna Edquist, tf. bibliotekschef: anna.edquist@sollentuna.se

Helena Hodell
Sollentuna bibliotek

Denna artikel är även publicerad i Länsnytt nr 1 2017.