Bokbåtens dagbok tisdag 25 april 2017

Efter en regnig och lerig måndagskväll med promenad två km, delvis felledda över en lerig åker, till övernattningsstället på Svartsö så började tisdagen väldigt lugnt med två öar med några besökare bara. Men på Lådna var det full fart som vanligt, till biblioteket ville Carina ha mycket nya böcker, massor av deckare och barnböcker för alla åldrar. Härligt!

Två personer i röda och svarta jackor tittar på böcker i biblioteket på Bokbåten

Foto: Annika Lissenko

Sedan for vi vidare till Svartsö (där vi sover två nätter för övrigt) och skolan med flera kom ombord. Barnen har massor av frågor, de vill läsa om Minecraft, om flygplan och båtar. Ett barn vill veta mer om att arbeta som kapten på fartyg eller som flygkapten. Jag fick skriva en beställning till nästa gång så får vi se vad vi kan hitta, böcker eller annat material…

Två barn, ett med blommig mössa, läser i en barnbok om Mamma Mu.

Foto: Annika Lissenko

Vi for sedan vidare till Ingmarsö som också vill ha massor av nya böcker till biblioteket på ön. Biblioteket ligger i Ingmarsö skola men skolan ligger i ”malpåse”. Det finns just nu inga skolbarn på Ingmarsö.

På dagens sista stopp Husarö fick jag veta att skogen uppe till höger från där Bokbåten låg var förebild till blåbärsskogen i Elsa Beskows debutbok ”Putte i blåbärsskogen”. Elsa och hennes man Nathanael bodde periodvis på Husarö kring förra sekelskiftet och en liten holmes skog, (Långholm?), var modell till ”Tomtebobarnen”. Mannen som berättade hade en släkting som hyrt ut till familjen Beskow. Det var riktigt spännande att få höra detta och jag funderar starkt på om vi inte ska ha ”Putte i blåbärsskogen” på skärgårdshyllan….

/Annika på Bokbåten