Att planera för bredvidperspektiv

Den här artikeln har även publicerats i  Länsnytt nr 4 2013

Ett bibliotek som TioTretton har möjlighet att ta ut svängarna lite mer än andra eftersom de har en så snäv målgrupp. Här behöver man inte ta hänsyn till andra är just barn mellan 10 och 13 år. Jag bad Amanda Stenberg och Helena Gomér berätta om tankarna de hade när TioTretton kom till:

En tanke som arkitekten Ricardo Ortiz hade när han ritade TioTretton var att rummet skulle erbjuda olika nivåer av engagemang. Möjligheten att befinna sig mitt i, men också vikten av att kunna klättra upp och vara i fred i en kokong. Denna tanke har vi arbetat vidare med och införlivat inte bara i biblioteksrummet utan även i vårt arbetssätt och bemötande av barnen. Vi vill vara en biblioteksoas för våra besökare där de genom leken, berättelsen, samtalet och mötet ska kunna utforska och utmana sin identitet. Då behöver rummet vara inbjudande och erbjuda olika platser och funktioner.

TioTretton (1)Foto: Maria Öhrn

Berätta lite om era ovanliga möbler!
Vi har två kollektiva sittmöbler, en ”korv” (stor sacco-sittmöbel) och en röd trappa där besökare kan sitta tillsammans men ändå själva om de vill. Vi har även kokonger i fönstret där barnen kan klättra upp och antingen vara själva med sina bokhögar eller sitta tillsammans. Det finns bord och ytor med pennor, papper och garn, vi ställer fram ordentligt med material så att det ska kännas lätt att sätta i gång.

Hör kök verkligen hemma på bibliotek?
En av idéerna som funnits med från början är att det skulle finnas ett kök. Ett kök kanske är ett lite ovanligt rum i ett bibliotek men det fungerar på många sätt som ett kök hemma. Även när vi inte lagar mat eller bakar blir det en naturlig plats att sitta och prata, göra läxor och dricka te.

Ni har till skillnad från de flesta bibliotek inga hyllor mitt på golvet. Finns det en tanke bakom det?
Att ha ett öppet rum där bokhyllorna är placerade längs väggarna ger oss i personalen en överblick av rummet och ger oss möjlighet att sitta och prata med besökare och ändå se vad som händer i lokalen. Vi vill att våra besökare ska känna att det finns en trygg vuxennärvaro i biblioteket utan att vi som personal behöver gå runt och spana mellan hyllor.

Era tankar handlar ju inte bara om rummet utan är ett helt förhållningssätt, berätta!
Ett medvetet val när TioTretton byggdes var att inte ha en biblioteksdisk utan en infopunkt där vi står bredvid besökaren. När vi bemannar biblioteket så tar vi inte med oss inre administrativt arbete utan allt fokus läggs på att verkligen vara i verksamheten, tillsammans med besökare eller genom att sitta och läsa. Vi pratar mycket om att själva försöka vara den stämning vi vill ska råda i biblioteket.

Det råder delade meningar om hur bra det är att dela in skönlitteraturen i genrer. Berätta hur ni tänker!
Våra kategorier diskuterar vi mycket både i personalgruppen men också med våra besökare. Vi har valt att dela in böckerna i kategorier som skräck, vardagsberättelser, kropp & knopp, deckare m.fl. Vi vill att de ska underlätta för barnen att hitta de böcker de letar efter men också få syn på böcker de inte visste fanns, därför tar vi bort, lägger till och ändrar kategorier emellanåt. Till exempel hade vi en ”förr i tiden” kategori under en period. Den hyllan stod till stor del orörd och när vi pratade med barnen märkte vi att de tyckte att det lät tråkigt, som historia och gamla böcker. Då fick den kategorin ryka. Minst lika viktigt som att arbeta med kategorierna för oss är dock att exponera och skylta med böcker, att det i hyllorna finns mycket plats att fronta böcker.

Pia Borrman
Regionbibliotek Stockholm