Foto: Regionbibliotek Stockholm. Syntolkning: barnbiblioteksmiljö med mycket gröna inslag i inredningen. En vuxen och två barn är i biblioteket.

Denna text är skriven för en del år sedan men är högst relevant fortfarande. Här finns frågeställningar att ha med sig vid samtal om barnbibliotekets uppdrag, utformning, bemanning och förhållningssätt.

Framtidens barnbibliotek: samtidighet – delaktighet – ömsesidighet

Inom det nordiska projektet I gulvhöyde (2007 – 2008) utarbetades en ”kravspecifikation för barnbibliotek” utifrån bl.a. FN:s barnkonvention. Projektgruppen formulerade fjorton krav som bör ställas på dagens och morgondagens bibliotek. Dokumentet kan användas som diskussionsunderlag vid verksamhetsplanering och utvärdering som en kom-ihåg-lista under planeringen av ny- och ombyggnader.
Framtidens barnbibliotek