Nätverksträff om digital delaktighet och kompetens

Välkommen på en nätverksträff om digital delaktighet och kompetens för biblioteksmedarbetare i Stockholms län.

Träffen är ett tillfälle för er på biblioteken att ta upp frågor, utbyta erfarenheter eller berätta om sådant ni arbetar med inom området.

På denna träff kommer vi att titta närmare på de välfärdsbibliotek som vuxit fram på flera bibliotek i landet, och prata om olika sätt att låna ut digital teknik för att bidra till invånarnas digitala trygghet. Vad kan ett välfärdsbibliotek vara och hur kan ett sådant samarbete i en kommun se ut?

Vi får höra mer om Välfärdsbiblioteket på Solna centrums bibliotek och om samarbetet mellan biblioteket och kommunens digitala fixare.

Välfärdsbiblioteket inspirerar seniorer i Solna att använda och lära sig mer om teknik och digitalisering genom utlåning av digitala produkter och stöd av en digital fixare för att komma igång med utrustningen. Välfärdsbiblioteket och digital fixare – Solna stad

Vill du veta mer om Välfärdsbibliotek finns här filmade presentationer från webbinariet ”Välfärdsbibliotek – vad är det?” Välfärdsbibliotek, vad är det? Webbinarium 3 maj (valfardsbiblioteket.se)

Hör gärna av dig i förväg om frågor som du vill diskutera!  Det går också bra att lämna förslag i din anmälan.

Datum:
Onsdag 15 november
Tid: Kl 9-11:30
Plats: Digital träff på Teams. Inför träffen får du som anmält dig en möteslänk via e-post.

Kontaktperson: Hanna Johansson, Regionbibliotek Stockholm, hanna.k.johansson (a) regionstockholm.se.

Välkommen!

Nätverket för digital delaktighet och digital kompetens är till för dig som arbetar med detta på folkbibliotek och vill utbyta metoder och erfarenheter med kollegor i andra kommuner. Frågorna kan handla om aktiviteter i biblioteket för olika målgrupper, om samverkan och metodutveckling eller om intern fortbildning. Du kan läsa mer om våra nätverk på den här sidan: Regionbibliotekets nätverk • Regionbibliotek Stockholm.