”Att verka för det demokratiska samhällets utveckling” – en träff om bibliotekens uppdrag

Folkbibliotekens demokratiska uppdrag är lagstadgat men också omdiskuterat. Under 2021 kommer Regionbibliotek Stockholm att göra några nedslag inom detta område. På den här träffen sätter vi fokus på bibliotekens uppdrag i förhållande till yttrandefrihet, censur och politisering.

Som samtalsunderlag för detta område kommer vi att utgå ifrån en kurs på Digiteket: Men det får man väl inte säga i det här jäkla landet!? Censur och yttrandefrihetens omfång”.

Förberedelser:

Tid:
Tisdag 27 april, kl 9-11:30.
Plats: Träffen är digital via Microsoft Teams. Inför träffen får du en möteslänk via e-post.

Anmälan: Via länken senast 20 april.

Kontakt: karin.andersson.sundstrom@sll.se och hanna.k.johansson@sll.se

Teknik: Träffen kommer att hållas i Microsoft Teams. Du/din kommun behöver inte ha Teams för att kunna delta. Inför träffen får du en möteslänk på mejl som du klickar på för att komma till mötet. Det fungerar bäst på dator, men om du vill går det också att använda platta eller mobil. För att få så bra ljud som möjligt rekommenderar vi headset eller hörlurar. Är ni flera från samma bibliotek, sitt vid varsin dator om möjligt. Vi kommer att finnas på plats ca 10 min före träffen så att det finns tid att få ordning på tekniken.

Välkommen!

Karin Sundström