Workshop 10/11: Hur tillfredsställer biblioteken asylsökandes behov?

Med en ökning av antalet asylsökande i Stockholmsregionen, både boende på förläggningar och i egenboenden, ökar också antalet asylsökande som besöker våra bibliotek.

På denna workshop analyserar vi tillsammans hur biblioteken i regionen generellt och individuellt kan tillfredsställa behoven som denna besökargrupp har.

Utgångspunkten för det kreativa arbetet blir en kvalitativ studie som Miklo gör på uppdrag av Regionbiblioteket. I den intervjuar de bibliotekspersonal och asylsökande i fyra av regionens områden – Farsta, Järfälla, Södertälje och Norrtälje. Resultaten från dessa intervjuer kommer att presenteras innan workshopen. Vilka behov har de asylsökande uttryckt? Hur upplever de biblioteken? Vad känner personalen på biblioteken att de räcker till idag, och vad räcker de inte till?

Du behöver som deltagare inte förbereda dig på något sätt, bara vara beredd på att dela med dig av dina tankar och erfarenheter och vilja bidra kreativt till tankearbetet.

Datum: 10 november 2015

Tid: 9.00-12.30

Plats: Bolinder konferenser, Bolindersalen. Bolinders plan 1. 200 meter från Centralstationen http://korta.nu/0p9

Fika serveras under dagen.

Anmäl dig med mejl senast 3 november till regionbiblioteket@stockholm.se om du önskar delta.

Välkommen!

Krister Hansson, krister.hansson@stockholm.se