Träffar om lokala utvecklingsprocesser kring social- och uppsökande biblioteksverksamhet

På arbetsmötet för social- och uppsökande biblioteksverksamhet 4 september påbörjade vi lokala utvecklingsprocesser kring social- och uppsökande biblioteksverksamhet. Nu bjuder vi in till två förmiddagar (10/10 och 15/10) om utvecklingsarbeten. Några av er är redan igång med små utvecklingsarbeten, medan andra funderar. Ytterligare några var inte med på arbetsmötet. Alla som vill är välkomna att haka på när vi nu ordnar två tillfällen för er som vill träffas och diskutera och/eller utveckla era idéer vidare.

När vi gick igenom de idéer som kom upp på arbetsmötet tyckte vi att de allra flesta kunde passa in i endera av två grupper: ”på biblioteket” och ”utanför biblioteket”. Utöver detta handlade påfallande många idéer om ny teknik, men vi bedömer att det passar bra i båda dessa grupper. Vi bjuder alltså in till två förmiddagar med samtal utifrån dessa utgångspunkter. Välj ett eller båda:

På biblioteket, t ex
• Skyltning, placering
• Medieplanering
• Bibliotekets webbplats
• Digitala hjälpmedel i biblioteket
• Tekniksupport på biblioteket
10 oktober kl 9.00-11.30

Utanför biblioteket, t ex
• Kartlägga grupper och behov i kommunen
• Marknadsföring direkt till prioriterade målgrupper
• Kontakter med föreningar, heminstruktörer, biståndshandläggare mm
• Läsplattor mm i uppsökande arbete
• Boken kommer med eböcker
15 okt kl 9.00-11.30

Det blir tillfällen att slipa på projektidén, planera genomförandet eller diskutera erfarenheter som redan gjorts, beroende på hur långt man kommit. Cecilia och Karin finns med som metodstöd. Ni som inte planerar att göra något direkt utvecklingsarbete är också hjärtligt välkomna för att ge och få synpunkter!

Tid: torsdag 10 respektive tisdag 15 oktober kl 9.00-11.30
Plats: Spelbomskans konferensrum, Odengatan 63

Anmälan: senast 7 oktober via epost till cecilia.m.bengtsson@stockholm.se eller karin.a.sundstrom@stockholm.se

Varmt välkomna!