Språk, läsning, identitet – om flerspråkighet på bibliotek och förskola

BarnbokhRamVälkommen till en studiedag med fokus på flerspråkighet och barn i förskoleåldern.

Med anledning av Internationella modersmålsdagen bjuder vi in dig som är barnbibliotekarie, förskolepedagog eller jobbar med modersmålsstöd i förskolan, till en dag för att ge kunskap och inspiration kring varför vi ska tänka flerspråkigt och hur man kan göra det.

Under dagen ges exempel på forskning, projekt och konkreta verktyg. Och vi samtalar om hur vi kan stötta både barn och de vuxna som finns runt barnen i att bli läsare på alla sina språk. Boka in datumet! Studiedagen är ett samarbete mellan Internationella biblioteket, Stockholms stadsbibliotek och Regionbibliotek Stockholm.

När: Fredag 20/2, kl 9.00-15.00 Programmet avslutas kl 12.30, lunch på egen hand och därefter visning av Internationella biblioteket kl 14.00 för den som önskar.

Plats: Hotel Birger Jarl, konferensvåningen har entré Birger Jarlsgatan 61 A, Stockholm

Kostnad: 300 kr, moms tillkommer

Anmälan: Via länken till höger

Mer information: Kontakta Cecilia Bengtsson, cecilia.m.bengtsson@stockholm.se

9.00               Film The Quiet One

Dokumentär (ca 30 min) av Emelie Wallgren och Ina Holmqvist om Maryam 6 år som är ny i Sverige och i förskoleklassen. Hur uttrycker man sig när språket inte räcker till?

9.30              Inger Nordheden: Att göra ett barn synligt

Vad låter vi barnen plocka upp ur sina ryggsäckar när de kommer till biblioteket, förskolan eller skolan? Vilka texter väljer vi att arbeta med – och hur – i arbetet för barnens eget läsande och skrivande?

Fika

10.45             Pelle Norlin: För en fåspråkig bibliotekarie eller förskolepedagog

Interkulturellt och flerspråkigt litteraturarbete i förskolan: Södertälje läser, leker och pratar bok.

11.30                 Bensträckare

• Pethra Öster: Styrkan att äga flera språk – ett biblioteksperspektiv

12.00             Internationella biblioteket + avslutning

12.30             Lunch  på egen hand

14.00             Visning av Internationella biblioteket

Medverkande

Inger Nordheden är mellanstadielärare och universitetsadjunkt på Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet.

Pelle Norlin är lektor i Södertälje kommun och adjungerad lärare på Institutionen för barn- och ungdomsvetenskap, Stockholms universitet.

Pethra Öster är bibliotekarie i Botkyrka och initiativtagare till Botkyrka Internationella Bokmässa. initiativtagare till Botkyrka Internationella Bokmässa.

Konferensen är fulltecknad

träd modersmålsdagen (1)