Brytiga böcker – normkreativa metoder för barn och bibliotek

Föreläsning:  Brytiga böcker är ett treårigt metodutvecklingsprojekt som drivs av Rättighetscentrum Västerbotten och Sensus med finansiering av Allmänna Arvsfonden. Regionbiblioteket har bjudit in två föreläsare från Brytiga böcker: Eva Gustafsson och Klara Nygren.

Böcker, bilder och berättelser kan förändra hur vi ser på oss själva, varandra och världen. Men vilka historier möter barn i dag och hur arbetar bibliotek med att förmedla dem? Projektet Brytiga Böcker använder litteratur och normkreativa metoder som ett redskap för att motverka diskriminering bland barn i åldrarna 3-12 år. Tillsammans med folk- och skolbibliotek i Västerbotten utvecklar projektet nya arbetssätt som utgår från bibliotekens behov och verksamheter. Föreläsningen ger en introduktion i diskrimineringsfrågor och normkreativitet, exempel på praktiska metodövningar för barn och bibliotek och en ingång till hur vi kan tänka kring och agera mot stereotyper och bristande representation i litteraturen.

Datum: 17 maj 2017
Tid: 14.30 – 17.00 (Fika från 14)
Plats: Postmuseum Lilla Nygatan 6 i Gamla stan (för tillgänglighetsinformation se www.postmuseum.se/besok-oss/tillganglighet/

Anmälan: Anmälningstiden har gått ut
Kostnad: 300:- exkl. moms, vi bjuder på fika
Frågor? Välkommen att mejla  sofie.samuelsson@stockholm.se eller annika.hermele@stockholm.se

Regionbibliotek Stockholm strävar efter en parfymfri arbetsmiljö.
Tack för visad hänsyn!

Välkommen!