Rasstereotyper i svensk barn- och ungdomskultur

bild (4)Välkommen till ett program i serien Alltid på en onsdag, denna gång med Tobias Hübinette.

Under de senaste tre åren har ett stort antal offentliga kulturdebatter kommit att handla om förekomsten av olika rasstereotyper inom den svenska samtidskulturen, och särskilt i relation till svensk barn- och ungdomskultur. Presentationen tar sin utgångspunkt i några av dessa debatter, och försöker förstå varför denna diskussion äger rum just nu, vad som står på spel, och vad frågan om rasstereotyper inom svensk barn- och ungdomskultur egentligen handlar om på ett större plan?
Tobias Hübinette är forskare vid Mångkulturellt centrum och har forskat om rasstereotyper och koloniala teman i den samtida bildkulturen, bl a i reklam och dataspel, och särskilt med fokus på framställningar och föreställningar om asiater.

Tid: onsdag 4 december kl 9 – 11
Plats: Spelbomskan, Odengatan 63
Kostnad: 300:- inkl fika
Anmälan: via länken till höger