Alltid redo? – Tematräff om krisberedskap på bibliotek

Ett samhälle kan drabbas av kriser i olika former och i olika omfattning. Råden om hur vi kan öka beredskapen inom kommun och offentlig verksamhet är många, men vilken roll har biblioteken inom kommunens krisberedskap? Hur kan en kommuns krisledningsorganisation se ut och vilka roller och aktörer i kommunen behöver vi ha koll på?

Vid den här tematräffen kommer vi att samtala kring dessa frågor och om bibliotekets roll och beredskap i händelse av kris. Träffen är digital.

Ur programmet:

Bibliotekens roll i totalförsvaret – så tänker vi i Västerås
Västerås stad definierade tidigt Västerås stadsbibliotek som en samhällsviktig verksamhet. Marie Holmqvist berättar om sina erfarenheter av att i samverkan med kommunen ta fram en handlingsplan för skydd och beredskap, om handlingsplanens innehåll med mål och praktiska att göra-tips. Marie Holmqvist är för närvarande tf bibliotekschef i Sundbyberg, tidigare bibliotekschef i Västerås stad.

En beredskapslista för bibliotek
Inom Biblioteksföreningens expertnätverk Bibliotekens roll i totalförsvaret, har en arbetsgrupp arbetat med ett förslag på en beredskapslista för bibliotek. Jenny Lindmark Svedgård som är biblioteksutvecklare på Regionbibliotek Västerbotten och har deltagit i arbetet, berättar kort om listan och om arbetet bakom. (Beredskapslistan innefattar hela biblioteksväsendet och är ännu under uppbyggnad).
Länk till Expertnätverket för bibliotekens roll i totalförsvaret – Svensk biblioteksförening

Fortsatta diskussioner och frågor. Vi lyfter exempel på arbetet med krisberedskap från några kommuner i länet.

Datum: Torsdag 1 december
(Anmälan är nu stängd.)