Bokbåten firade 70 år på världsbokdagen!

Med tal och tårta gratulerades Bokbåten till 70 år, innan hon satte kurs mot Arholma för starten av vårens tur. Veckan efter firandet gick hon vidare till Utö och stannade vid 23 bryggor längs färden.

I söndags den 23 april firades Bokbåtens 70-årsjubileum vid Strandvägskajen. Det var i maj 1953 som Bokbåten gjorde sin allra första tur, efter initiativ av länsbibliotekarien Elise Adelsköld. Den gången var landshövdingen ombord och den nya Bokbåten väckte en hel del uppståndelse i media.

Mycket är sig likt sedan den första turen, även om ett antal båtar sedan dess axlat rollen. Även då startade turen med Arholma i norr, även då möttes Bokbåten överallt av lässugna skärgårdsbor. Och mycket organisation har det alltid varit, vilket samordnaren Therese Björkman påminde om i sitt anförande.

– Klockan 9.30 i morse var det helt tomt därinne. Sen kom en flyttbil med 100 lådor böcker och elva bokhyllor. Och nu har vi ett bibliotek. Någon sa att det var som magi, men det ligger också extremt mycket logistik bakom, sa hon.

Representanter från de fyra samarbetskommunerna Haninge, Norrtälje, Värmdö och Österåker samt Region Stockholm fanns på plats. Dessutom närvarade många tidigare och nuvarande medarbetare på Bokbåten och det blev glada återseenden. Särskilt uppvaktade var kapten Johan Åkerman, som styrt Bokbåten i 22 år, samt Brittmari Allen, som varit med i hela 20 år, först som bibliotekarie och sedan även som kocka.

På plats var också Region Stockholms kulturnämnds ordförande Erik Persson, som i sitt anförande lyfte fram att Bokbåten är viktig för att alla medborgare i regionen ska få ta del av kulturutbud och service, samt få möjlighet till läsning och bildning.

– Den är jätteviktig för att sammanföra oss i den här regionen. Jag gratulerar Bokbåten till 70 år och hoppas på många år till. Kanske får jag vara med på 100-årsfirandet, vem vet!

Under vårveckan besökte Bokbåten 23 bryggor från norr till söder. Cirka 3700 böcker lånas årligen ut under vår- och höstturen. Låntagarna kan önska böcker som bibliotekarierna gör sitt bästa för att få med. Inför vårturen kom 350 önskningar in och den mest önskade boken var Hemma av Judith Hermann.

Sedan 1953 har Bokbåten två gånger per år besökt Stockholms ytterskärgård och erbjudit läsupplevelser till de bofasta öborna. Under en vecka på våren och en vecka på hösten gör bokbåten uppehåll vid 23 bryggor från Arholma i norr till Utö i söder. Årets vårtur gick 24 – 28 april 2023.

Bilder från firandet 23 april 2023

Text: Monika Israelsson
Bilder: Monika Israelsson

Mer information om Bokbåten finns här.