Södertäljes rullande bibliotek

Bokbussen i Södertälje. Foto: Anna Palm Kåberg

Regionbibliotek Stockholm ställde några frågor till Anna Palm Kåberg, bibliotekarie i Södertälje om arbetet med bokbussen som under året kommer trafikera nära 90 hållplatser runtom i Södertälje kommun.

Biblioteksbussen som rum. Har invånarna varit delaktiga i utformningen av rummet?

– Inför utformningen av bokbussen fick barn rita förslag till utsidan, som vi kunde inspireras av i designen. Södertäljeborna har även haft möjlighet att påverka verksamheten genom att föreslå var det ska finnas hållplatser och om det finns evenemang där de vill att bokbussen ska delta.

Böcker på hjul. Vad är den största behållningen och finns det utmaningar?

– Att vara ett rullande bibliotek ger stora möjligheter att erbjuda service i delar av kommunen där det inte finns något bibliotek och att söka upp människor som inte brukar gå till biblioteket. Vår 14 meter långa buss gör att vi kan ha ett förhållandevis stort bestånd med oss, men ibland är det lite klurigt att hitta en bra parkering för ett stort fordon.

Hur ser planerna ut för sommaren?

– Inför sommaren planerar vi både att besöka platser där många Södertäljebor befinner sig när de är lediga, men även att samarbete med andra verksamheter för att rikta oss till specifika målgrupper, som äldre eller personer med funktionsvariationer. Det kommer bland annat bli författarbesök, pyssel och besök på sommarläger.

Läs mer om Bokbussen på Biblioteken i Södertäljes webbplats