Stort intresse för manga på biblioteket i Södertälje

Foto: Emma Maria Niskanen

På TIO14 som är det nya biblioteket för barn och unga i Södertälje är suget efter manga stort. Emma Maria Niskanen arbetar på biblioteket och möter varje dag många som är fascinerade av de japanska tecknade serierna.

Målet är att TIO14 ska vara en kravlös plats där barn kan vara på sina egna villkor och att de ska få ha inflytande på alltifrån rummet, inköp och vilken verksamhet som bedrivs. Emma Maria Niskanen har arbetat med barn och unga på bibliotek i snart 10 år och tycker fortfarande att det är det bästa jobbet som finns.

– Varje dag får jag träffa barn och unga och prata om deras specialintressen och vilka böcker de älskar just nu. Det är ett drömliv! Min egen favoritgenre är manga.

Intresset för manga har växt otroligt mycket de senaste åren. Manga är det japanska ordet för tecknade serier och utanför Japan syftar ordet på japanska tecknade serier, men kan även användas för att beskriva tecknade serier i japansk stil. På TIO14 har mangabeståndet femdubblats sen starten och hälften av utlånen är nu manga.

– Jag upplever att manga fokuserar på karaktärer och känslor på ett sätt som skapar en emotionell närhet och ett starkt engagemang hos läsaren. Manga arbetar med känslobilder snarare än avbilder och många mangakaraktärer brottas med att förstå sina egna och andras känslor. Vilket jag tänker är aktuellt för alla med kanske allra mest för barn och unga. Kombinationen av bild och text gör manga tillgängligt samtidigt som det ger berättelsen ett djup och en komplexitet som bjuder in till medskapande. Jag tror att det skapar läsare som är djupt engagerade vilket märks i deras stora kunskap och starka åsikter om vad vi borde köpa in, säger Emma Maria.

Foto: Emma Maria Niskainen

Förutom det ökade beståndet av manga syns intresset i programutbudet. På höstlovet pyntades hela biblioteksrummet med karaktärer från serien Demon Slayer och det hölls en workshop om att teckna manga. Under sommarlovet visades anime en gång i veckan och de har också lagt pärlplattor med mangamotiv. På frågan om tips för de som vill satsa på mer manga på sitt bibliotek säger Emma Maria att det är viktigt att visa intresse.

– Mitt bästa tips är att be om inköpsförslag och köpa in direkt. Jag brukar visa var vi handlar böcker och berätta om leveranstid för att visa att jag tar till mig förslaget och kunna förklara varför boken kan dröja lite. Det också viktigt att visa intresse genom att exempelvis fråga barnen om favoritkaraktärer. Att vara intresserad av manga är ett otroligt enkelt sätt att få kontakt med barn, konstaterar Emma Maria.

Emma Marias bästa manga-tips:

• Demon Slayer av Koyoharu Gotouge
  • Komi Can’t Communicate av Tomohito Oda
  • Boys Run the Riot av Keito Gaku
  • Solo Leveling av Chugong

Demon Slayer av Koyoharu Gotouge är den absolut mest populära mangan hos oss och det är en fantastisk läsupplevelse. Jag sträckläste alla 23 volymer på 2 dagar. Komi Can’t Communicate av Tomohito Oda är en väldigt rolig manga som handlar om social fobi och längtan efter vänskap. Boys Run the Riot av Keito Gaku innehåller de mest komplexa och trovärdiga skildringarna av unga transpersoner jag sett i manga. Mitt sista tips är en manhwa (koreansk tecknad serie) som heter Solo Leveling av Chugong. En otroligt populär webtoon som äntligen kommit i tryck med fantastisk konst och budskapet att inte ge upp.