eMedborgarveckan 5-11 oktober – information och material

Bild på eMedborgarveckans loggaDen nationella eMedborgarveckan får i år ett rekordstort antal deltagare, närmare 250 aktörer i gemensam satsning för ökad digital delaktighet: myndigheter, folkbibliotek och ideella organisationer med flera. Kampanjveckan pågår den 5 till 11 oktober och i fokus står ökad användning av e-tjänster samt ökad digital delaktighet.

Alla som vill kan ännu delta, oavsett anmälan!

Som tidigare äger eMedborgarveckan rum samma vecka som Dyslexiveckan. Samkör gärna bibliotekets aktiviteter kring båda dessa, för att lyfta två viktiga veckor samtidigt.

Material inför veckan
Logga och affischer för egen utskrift finns att hämta på Sambruks webbplats. Där finns också en ppt om digidel att använda. Under Våra uppdrag och Digidel 2015 hittar ni även information om Digidelnätverket och om eMedborgarveckan.

Deltagare i Stockholms län
Ann Wiklund som är nationell projektledare för Digidelnätverket/ eMedborgarveckan har sammanställt en lista på alla anmälda deltagare i landet. Listan är sorterad efter postnummer, så  ni hittar lätt de deltagare som finns i Stockholms län.
– Sök upp närmsta bibliotek, Seniornetklubb, Servicekontor, studieförbund, folkhögskola och sök samarbete, uppmanar Ann Wiklund.

eMedborgarveckan bygger på frivilliga insatser för att öka den digitala delaktigheten och bakom initiativet ligger Digidelnätverket. I likhet med tidigare år är antalet anmälda bibliotek stort över hela landet. I år kommer Kungliga biblioteket att delta som aktör med ett eget program.

Ur Digidelnätverkets pressmeddelande:
”Syftet är att öka den digitala delaktigheten och kunskap om och användningen av främst offentliga e-tjänster. Under veckan kommer allmänheten att erbjudas ett varierat program med workshops, användarstöd, föreläsningar och många möjligheter att prova på tjänster och teknik”.
Läs hela pressmeddelandet här.

Välkomna som aktörer under eMedborgarveckan 2015!

Vill ni få fler tips på aktiviteter för bibliotek?
På Regionbibliotekets webbplats kan ni läsa mer om vad olika bibliotek i länet gjorde under Medborgarveckan 2014:
Medborgarveckan 2014 på biblioteken i Stockholms län

Har ni frågor kring eMedborgarveckan är ni välkomna att kontakta oss på Regionbibliotek Stockholm.

Hanna Johansson
Utvecklingsledare Regionbibliotek Stockholm