Digital delaktighet & Medborgarvecka på Stockholms stadsbibliotek

MedborgarveckanFBomslag511X189

Den 6-12 oktober kommer det att vara Medborgarvecka och Dyslexivecka på biblioteken inom Stockholms stad, med aktiviteter och program. Runt om på Stockholms bibliotek (SSB) finns det möjlighet att lära sig mer om e-böcker, digitala talböcker och mycket mer.

Veckan används för att lyfta digitala resurser som e-böcker och talböcker, med ordnade visningar i hur det fungerar att låna, ladda ner och läsa med olika tekniska verktyg. Flera bibliotek samarbetar även med andra aktörer, som Seniornet, Dyslexiföreningen och medborgarkontor, för att informera om e-tjänster och ge extra IT-stöd under veckan.

Några nedslag från Stadsbiblioteket, Tranströmerbiblioteket, Kungsholmens bibliotek och Högdalsenheten

Katarina Johansson på Stadsledningskontoret kommer att föreläsa om stadens e-tjänster både på Stadsbiblioteket och på  Tranströmerbiblioteket. Digitala första hjälpen hålls som vanligt på Internationella Biblioteket. På Stadsbiblioteket finns  Svenska Dyslexiföreningen finns på plats under torsdagen samt samt  SeniorNet som ordnar Öppen dataverkstad 55+ på onsdagen. Under hela veckan finns Iris Hjälpmedel på biblioteket för att  visa hjälpmedel som kompenserar läs- och skrivsvårigheter. Personal på Stadsbiblioteket visar hur man lånar och läser digitala talböcker måndag – fredag, drop-in för alla besökare.

Tranströmerbiblioteket på Medborgarplatsen ordnas också Digitala första hjälpen och Seniorsurf. Nyfiken på e-böcker? Under torsdagen visar personalen på Tranströmerbiblioteket hur man lånar och läser digitala talböcker på vuxenavdelningen.

Kungsholmens bibliotek (Alvik, Brommaplan, Stora Essingen, Kungsholmen) ordnar Öppet hus för alla som vill få hjälp med att låna och läsa e-böcker. Personalen visar appen Legimus, hur man laddar ner talböcker, lyssnar strömmande och berättar om talbokens framtida utveckling. ”Självklart är du som har andra IT och dator frågor också välkommen”.

Även på Högdalsenheten blir det extra fokus på både Digitala första hjälpen och Legimus under Medborgarveckan. Biblioteken i Älvsjö och Hagsätra har tidigare använt ett program som kallas ”Digitala böcker”, som handlar om både e-böcker och talböcker. Detta upplägg användes under Get-online-week och fungerade bra och kommer därför användas igen. Samarbete med Seniorsurf blir det också, inplanerat sedan tidigare. Samtliga bibliotek inom Högdalsenheten (Farsta, Högdalen, Älvsjö, Hagsätra)  ordnar Drop-in med visning av ”Digitala böcker” och av appen Legimus på mobil och surfplatta.

Tider för Digidels medborgarvecka och Dyslexiveckan finns här i Stockholm stadsbiblioteks kalender.

AffischSSBSkärmdump