E-service på Tyresö bibliotek under Medborgarveckan

Flera bibliotek i Stockholms län kommer delta under Medborgarveckan 6-12 oktober, en nationell kampanjvecka med fokus på digital delaktighet och e-tjänster. Jag har frågat biblioteken vad de kommer att göra och efterlyst lite exempel. Flera har svarat och tipsat om sina aktiviteter, som jag kommer att lyfta fram här för inspiration och idéer till fler. Först ut är Tyresö bibliotek.

Tyresö bibliotek anordnar en e- service- och e-boksexpo under Medborgarveckan 6-11 oktober 2014.

På biblioteket bemannas en e-servicesdisk under vissa tider vid ett ståbord. ”Tryck på knappen” om du har frågor om e-service & e-böcker.

Några paddor laddade med olika böcker kommer att ligga framme så att kunderna kan få testa att bläddra själva.

Enklare traditionell biblioteksskyltning och en storbildsskärm som informerar om e-böcker.

Eboksskyltning

Tips: Gör ett häfte av ett A5 blad med en populär e-bok på framsidan och skriv inuti hur man laddar ner en e-bok. Lätt för folk att plocka med sig och sedan sitta hemma och läsa.

En e-bok är aldrig utlånad.

// Hanna Johansson, Regionbibliotek Stockholm
hanna.k.johansson@stockholm.se