Hur vi gör för att jämställdhetsintegrera mera!

Texten finns också publicerad i Länsnytt nr 2/ 2013.

Huddinge kommun, likt de flesta kommuner skulle jag tro, har många formuleringar om jämställdhet, jämlikhet och demokrati i sin styrning. Jag tycker inte alltid vi har varit så bra på att länka och koppla till vår styrning. Och då pratar jag inte uteslutande om den lokala styrningen utan även om den nationella styrningen och de internationella riktlinjerna.

På denna punkt försöker vi nu bättra oss och genom detta skapa tydlighet, och underlätta för medarbetare och medborgare att med sina kompetenser och erfarenheter bidra till att göra verksamheten bättre. Vi måste samtala och tolka fram uppdrag och prioriteringar, hur ska man annars veta när, var och hur man fördelar resurser och formulerar verksamhet? Och hur vara kreativ och nytänkande utan ramar? I detta arbete ingår ett projekt som fått namnet ”Ett bibliotek är ett bibliotek… eller?” Det är ett jämställdhetsintegreringsprojekt. SKL har lagt ned arbete på att beskriva vad jämställdhetsintegrering är och skriver att det är ett ”systemförändrande utvecklingsarbete som måste bedrivas både kvalitativt och kvantitativt på lång sikt och vara integrerat i organisationens ordinarie struktur. Syftet är att genusperspektiv ska ligga till grund för utformning av beslut, planering, genomförande, uppföljning och utveckling av verksamheterna, och att jämställdhet ska bli effekten av arbetet.” Det förpliktigar och är ett svårt och oerhört kvalificerat arbete som vi nu försöker ta oss an.

Vårt projekt löper under 2013, men ska bidra till att förändra verksamheten på lång sikt. Vi anlägger ett jämställdhetsperspektiv för att titta på hur biblioteket gestaltas, och ställer frågor om vilka föreställningar om bibliotek som existerar och hur de påverkar vilka som använder biblioteket idag och vilka som anser att biblioteket är angeläget och relevant för dem. Den ”scen” som biblioteket är ska undersökas. Vad prioriteras och lyfts fram – boken eller biblioteksbesökaren/medborgaren/läsaren? Vi ska pröva oss fram i försök att gestalta biblioteket på nya sätt och försöka hitta metoder att ”göra” bibliotek i nya sammanhang, för målsättningen att nå fler icke-användare, fler pojkar och män.

Projektgruppens arbete är mycket intressant att följa och det ska bli spännande att få ta del av vad de kommer fram till. Teori betyder ”att se” eller ”att åskådliggöra”. För att synliggöra de mönster som ska brytas och åskådliggöra insatser så behöver vi stå på en teoretisk grund. Vi har anlitat genusforskaren och historikern David Tjeder för att hjälpa oss med detta. Med honom pratar vi om saker såsom normkritik, makt, föreställningar om kön och om en hegemonisk manlighet. Utöver de föreläsningar han håller i storgrupp så pratar han med projektledare Nina Frid, men även med projektgruppen och ska ha mindre seminarier med all personal. Denna teoretiska grund ska givetvis kombineras med empiri av olika slag. Annars kan resultaten aldrig bli bra.

Vi ska våga prova, våga prioritera, våga misslyckas och därigenom göra oss nyttiga och viktiga erfarenheter genom att allt utvärderas på ett bra sätt. Dessutom är projektet väldigt strategiskt valt då det ska stärka och påverka alla de många arbeten som på går i vår verksamhet. Följ gärna vårt projekt och vad det kan presentera i slutet på året – jag gör det med spänning.

Nick Jones
Bibliotekschef Huddinge