Nya numret av Länsnytt handlar om forskning

I dagarna skickar vi ut pappersversionen av Länsnytt nr 2/2013, till biblioteken i Stockholms län, länsbiblioteken, med flera. Men hela tidningen går också att läsa på nätet, som pdf, men också delvis i form av blogginlägg som publiceras här på vår sajt. Håll till godo!

Forskningen har alltmer kommit in i bibliotekens arbete och utveckling. Gullvor Elf, medarbetare på Högskolan i Borås och den som svarar på sex frågor i detta nummer av Länsnytt, svarar kort och gott nix på frågan om biblioteken kan klara sig utan forskning. Sedan bibliotekarieutbildningen akademiserades för två decennier sedan så har forskningsinsatser i allt större utsträckning påverkat verksamheten vid våra bibliotek. I detta sammanhang är det också viktigt att forskarna är lyhörda och för en dialog med praktiken utanför lärosätenas väggar. Där har vi på Regionbiblioteket en roll som vi försökt att ta på olika sätt.

Forskningskopplingen kan naturligtvis ske på olika sätt och vi får exempel i detta nummer, allt från följeforskare till att reflektera över forskningsresultat genom att arrangera en tidskriftsklubb. Allt kräver att biblioteket tar sig den tid som krävs och att medarbetarna får utrymme till detta i sitt arbete. Att arbeta med en extern forskare ger en extra press på arbetsinsatsen men även högre prestige t.ex. när man vill förankra sitt utvecklingsarbete inom en kommunal organisation.

Läs vidare i Länsnytt [pdf]!

Krister Hansson
Regionbibliotek Stockholm