Digital läsning och surfplattor med fokus på äldre

Seniorkultur & läsombud
Digital läsning, surfplattor, digital delaktighet och kultur för äldre var teman på  en inspirationsdag den 26 mars som vi ordnade för medarbetare som arbetar med social- och uppsökande biblioteksverksamhet. Vi hade bjudit in olika föreläsare som pratade om detta utifrån olika aspekter. Bakgrunden till detta arrangemang var att inom projekten Seniorkultur och Ombud i läsningens tjänst inspirera, informera och ge idéer kring läsning i en vidgad textvärld som ett komplement till det aktiviteter som redan görs. Vi valde att under denna dag fokusera på surfplattan eftersom vi tänker oss att den kan användas i t.ex. en läsestund på ett äldreboende eller komplettera bibliotekets verksamheter kring läsfrämjande, digital delaktighet och språkutvecklande arbete.

Kultur 365
På ett inspirerande och livfullt sätt visade Lars Ahlin,  kulturmäklare i Södertälje hur de arbetar med att skapa nya perspektiv och synsätt på aktivitet, social tillvaro och kulturellt tänkande för seniorer i Södertälje kommun inom Kultur 365. Han inledde med att prata om hans tankar kring kultur, om att vara äldre och skapa delaktighet. Att se det friska hos var och en och att  betrakta de äldre med respekt för ”den jag är och den livserfarenhet som jag har.”

Hör honom själv berätta i youtubeklippet:

Ett projekt inom kultur 365 är PlaymÄkers. Med hjälp av modern teknik genomförs program och skapas nya kulturupplevelser inom äldreomsorgen. Lars berättade om de olika programmen som finns inom playmÄkers t.ex. bussresan till Paris där de via Internet reser genom Europa. I Gränna bjuds det på  polkagrisar och i Amsterdam luktar det på tulpaner. Väl framme i Paris upplever det gemensamt staden för att sedan flyga hem igen.

Lars berättade även om ett projekt det har där de äldre berättar något från sitt liv och med hjälp av book creator görs en berättelse som lätt kan kompletteras med ljud, bild och film. Hör Lars berätta i youtubeklippet:

Surfplattor, appar och digitala kanaler
Därefter berättade Hanna Westöö Olsson, bibliotekarie på virtuella enheten på Stockholms stadsbibliotek informativt om Surfplattor, appar och digitala kanaler för äldre. Hanna har arbetat med uppbyggnad av biblioteksverksamhet på Stockholms sjukhem. Stockholms sjukhem har önskat ett nytänkande bibliotek med modern teknik och för att få kännedom om patienternas önskemål  intervjuades de äldre. I samtalen framkom bland annat tankar om att de äldre tänkte följande kring förslag på olika aktiviteter och utbud:

• Visa bilder
• ”Ipads inget för mig/min mamma”
• ”Gamla filmer – de minns det som hände förr”
• ”Lättsamma filmer som Hasse & Tage – det ska vara lite roligt!”
• ”Få igång sinnena”
•  Tidsfördriv, ”något att göra när man vaknar på natten och har ont”

Hinder för att pröva på teknik finns och en väg för att ta sig an möjligheterna är att prova på spel och underhållning som finns i form av appar och dylikt t.ex. iFish pond. Hanna berättade även om hjälpmedel och anpassningar och om e-böckers möjligheter. Hör Hanna själv prata:

Talböcker på surfplatta och i mobil

Tyvärr tog mitt batteri i kameran slut så det blev inget mer filmande. De två resterande programpunkterna var Anna Chen Gustafsson, bibliotekskonsulent på MTM som talade om Legimus – talböcker i surfplatta och mobiltelefon.

Många var nyfikna på att höra om MTM:s arbete med att ta fram en app och förhoppningsvis lanseras den under senvåren. På ett pedagogiskt sätt gick Anna igenom hur detta kommer att fungera. För många äldre är talböcker ett oumbärligt sätt att få tillgång till litteratur och information.

agc
 Anna Chen Gustafsson från MTM

Digitala berättelser och filmarkivet

Anita Hjelm från Film Stockholm berättade inspirerande om de projekt kring digitala filmer gjorda om äldres liv som Film Stockholm genomfört bland annat på äldreboendet Temabo. Tillsammans med en filmpedagog fick de äldre berätta saker från sitt liv och som blev till digitala berättelser. Inom seniorkultur görs detta på ytterliggare två äldreboende i Stockholms län.

Anita visade också Filmarkivets resurser av streamade filmer från olika tider. Filmarkivet har ett statligt uppdrag att digitalisera film och via arkivet finns möjlighet att se unikt rörligt bildmaterial, till exempel kort-, dokumentär- journal- och reklamfilm. Anita visade en snutt ur en husmorsfilm där Tore Wretman tillagar fisk. I projekt seniorkultur har en filmpedagog besökt olika äldreboende och visat olika journalfilmer och därefter samtalet med de äldre. Även bland oss väckte filmsnutten många minnen, tankar och känslor vilket vi pratade om. Anita avslutade med att tipsa oss om att ordna bokprat med olika teman och komplettera dem med att visa filmsnuttar t.ex. på surfplattan.  Hon föreslog också att vi i de temalådor/triggarlådor som en del bibliotek lånar ut till äldreomsorg och omsorgen kan kompletteras med digitala tjänster och tips. Jag kom att tänka på uppsökande enheten på Sundsvalls bibliotek som ger förslag om olika webbresurser till personalen inom äldreomsorg och omsorg via deras facebooksida.

2013-03-26 11.34.38

Det finns onekligen en massa möjligheter att använda en surfplatta på. Och utbudet av digitala tjänster, kanaler, databaser och appar är stort. Vilka är dina bästa apptips?

Anita Hjelm, Film Stockholm visar filmarkivet.

Korten och youtubeklippen är fotade och filmade av Cecilia Bengtsson som även skrivit texten