Bibliotekslogotyp för öga och öra

Vid nyår byter TPB namn till MTM, Myndigheten för tillgängliga medier. Igår presenterades den nya logotypen. Kanske kan man beskriva den lite som introt till Stjärnornas krig fast med prickar som rullar mot framtiden istället? Och prickarna går naturligtvis att göra taktila för den som inte ser.

En annan intressant sak är att MTM också har satsat på en ljudlogotyp! Provlyssna här.

Känner ni till fler bibliotek med egen signatur? På den senaste Formatdagen i Västerås berättade Aalborgs bibliotek om sin satsning på att ljudsätta biblioteket. Man vill själv ha kontroll på allt från väntmusik i telefonkön och bakgrundsmusik vid meröppet till olika signaler för självbetjäningsautomater. Läs mer och lyssna på projektet Hvordan lyder biblioteket?

/ Karin Sundström