När jag blev en bloggare. Blogg för unga på Hallonbergens bibliotek

Följande text går också att läsa i Länsnytt nr 4:2012.

Tadam, svisch, klart. Det går i rasande fart. Jag hinner inte ens ta mig från konferensbordet fram till datorn bredvid smartboarden, innan filmen från YouTube är publicerad på vår blogg nuetenu.blogg.se.

Hon tittar mot den stora skärmen på väggen och ser ganska nöjd ut. Hon vänder sig åter mot datorn och fingrarna dansar över tangenterna.
”Sådär”, säger hon.
”Vadå”, svarar jag.
”Det saknades en kommentar till klippet.”
”Det går för fort, jag hinner inte med, kan du inte göra långsammare”, säger jag.

Det är onsdagseftermiddag och bibliotekets redaktion för ungbloggen är samlade för veckans möte. Teet är hett och mycket sött och mackorna ser kanske lite ledsna ut. Vi är nio stycken och bortsett från mig så är medlemmarna elva till tretton år. Jag ärvde bloggen från en kollega som slutade. Jag hade själv knappt läst en blogg. Idén är att ungdomarna ska öva sig att formulera sig skriftligt, få lässtimulans och locka andra till läsning.

Ibland känns det som vi är långt ifrån den idén. Bloggen har inte många läsare och redaktionen är inte alltid överdrivet entusiastisk till att blogga om böcker, Hallonbergen och vad som händer på biblioteket. Ibland står jag vid brickan med gurkkanter, tomatrester och använda tepåsar och försöker tysta, försöker peppa, försöker säga, försöker blogga. Jag är tjuren Ferdinands tjurfäktare som sliter mitt hår, stampar fötterna i marken, frustar och slutligen river upp min skjorta: ”Snälla, snälla skriv ett pyttelitet blogginlägg”. Liksom Ferdinand har de fokus på ett helt annat håll. De är mitt i en förhandling om vem som dansade var på senaste dansuppvisningen.

Ibland är det en onsdag som är tom på bloggare och tom på ord. Ibland har alla i redaktionen kommit och ord, meningar, bilder, filmer flödar. Vi sitter vid bordet och hinner knappt med att fika för vi springer fram och tillbaka mellan bordet och datorn.

Vi hjälper varandra att hitta ord, att stava och med tekniken. Just idag är det onsdag och nu ska jag gå och ta reda på vad för sorts onsdag det är. Det är dags för redaktionsmöte.

Sofie Samuelsson
Hallonbergens bibliotek i Sundbyberg