Bokbåtens dagbok 2/10-12: Har du någon bra bok?

Åh, vad vi på bokbåten gillar att få den frågan av dem som kommer till bokbåten för att låna med sig en trave böcker inför hösten och vintern. Att ge boktips är dock inte alltid så lätt. Oftast så vet ju var och en vilken typ av berättelser som de gillar och fastnar inför men förhoppningsvis kan ett samtal ge nya dimensioner, tips och vägledning.

Vi har gjort stopp på många öar idag. På flera av dessa har man egna små lokala bibliotek som öborna lånar till. Min spontana känsla är att detta leder till gemenskap och samtal kring berättelser och litteratur bland de bofasta.

Det var också härligt att få möta ett gäng elever från Svartsöskola. Gängliga tonåringar och elever som nyss lärt sig läsa vimlade runt på den lilla ytan som bokbåten erbjuder för att hitta en bok som passade just dem.

Nu städar vi inför morgondagen då vår resa fortsätter mot bland annat Möja, Korsö och Sandhamn. Och från kabyssen kommer det ljuvliga dofter av mat.

//Cecilia Bengtsson, utvecklingsledare på Regionbibliotek Stockholm

Svartsö