Språk, makt och demokrati ur biblioteksperspektiv

Centrum för lättläst har initierat en bloggstafett om språk, makt och demokrati. Cecilia Bengtsson, utvecklingsledare på Regionbibliotek Stockholm skriver om språk, makt och demokrati ur biblioteksperspektiv.

Bibliotek blev mitt arbetsfält och det är något jag inte ångrar. Oavsett arbetsplats, funktion och roll så är min drivkraft att bidra till människors språkutveckling och delaktighet i samhället. Böcker, berättelser, information och Internet med mera är medel och verktyg i den strävan. En ettårig vistelse i Tromsö, Nordnorge i början av 2000 bidrog till att jag fick ännu större förståelse för vikten av att känna tillhörighet och att kunna göra sig förstådd.

Idag arbetar jag som utvecklingsledare på Regionbibliotek Stockholm och min roll är att stödja bibliotek utifrån sina egna förutsättningar. Jag ser många goda exempel på hur bibliotek bidrar till att minska klyftorna och arbetar för att öka människors delaktighet i samhället. Ett exempel på det är att allt fler bibliotek ordnar så kallade språkkaféer. Ett annat exempel är Digidelkampanjen som handlar om att få fler människor i Sverige att bli internetanvändare.

Bibliotek är så mycket mer än bara att låna böcker. Läsning är dock en viktig väg för att utveckla sitt språk och det finns många olika sätt att läsa på t ex. e-medier, lättlästa böcker, läsplattor, CD, Mp3 och storstilsböcker mm. Jag tänker också att läsning numera är en del i det så kallade vidgade textbegreppet där film, TV-spel, SMS, ljud, bilder är olika former av berättelser.

För några år sedan hade jag förmånen att få lyssna på Carina Fasth. Hon disputerade 2007 på sin avhandling ”Sju barn lär sig läsa och skriva: Familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola”. En av hennes slutsatser i avhandlingen är att via datorspel, Pokémonkort och TV utvecklar barn sin läsförmåga, ofta före skolstarten. Men förskolan och skolan tar dåligt tillvara de kunskaper barnen redan har med sig. På den tiden arbetade jag som skolbibliotekarie och jag bestämde mig för att pröva att inkludera eleverna mycket mer i det läsfrämjande arbetet. Jag lyckades nå fram till fler elever och med bättre resultat. För den som är nyfiken på hur jag mer konkret arbetade kan läsa mer här och i ett inlägg på SkolbibliotekÖstsblogg.

Bibliotek bidrar till att var och en kan erövra och utveckla sitt språk och öka sina möjligheter till aktivt deltagande i samhällslivet. Genom att stärka sig själv kan man också bidra till samhällsutveckling. Vilka tankar om bibliotekens betydelse har du?

//Cecilia Bengtsson, utvecklingsledare på Regionbibliotek Stockholm

P.S Bilden är tagen på Haninge bibliotek. Många bibliotek har en så kallad äppelhylla med anpassade medier och material.