Rapport från Tid för samtal om bibliotek och genus

Hur ska bibliotek bidra till att främja många sätt att vara kön och människa på? Och hur kan bibliotek jobba med genus, läsning och bibliotek?

Dessa frågeställningar var i fokus på Tid för samtal den 29/11 som den här gången handlade om Pojkar och flickor – äsch alla är väl likadrygt 20 biblioteksmedarbetare från biblioteken i Stockholms län deltog.

Sofie Samuelsson, bibliotekarie på Hallonbergens bibliotek i Sundbyberg, arbetar med genusfrågor på biblioteket och inledde samtalet om teori och praktik kring genusfrågor. Sofie Samuelsson utgår ifrån normkritisk jämställdhet och hon försöker att koppla bort normer, föreställningar och istället utgå ifrån ett individperspektiv. En människa har massor av olika roller och sätt att vara på säger Sofie som också uppmuntrar till att prata om barn istället för att alltid kategorisera i flick- och pojktermer eftersom det begränsar oss i vårt tänkande och handlade. Vi lever i en komplex värld och normer bär vi alltid med oss men säger Sofie vår könsidentitet blir till i varje situation och är därför påverkbar, mycket handlar därför om hur vi bemöter våra besökare.

Marie Johansen, utvecklingsledare på Regionbibliotek Stockholm och Sofie Samuelsson, bibliotekarie på Hallonbergens bibliotek

På biblioteken i Sundbyberg arbetar man under det här året med temat jämställdhet och på biblioteket i Hallonbergen har man gjort följande satsningar:

– En s k genuspåse för föräldrar och förskolor där det ingår bilderbok, teoribok om genus och ett inplastat papper med frågor att prata kring med barnen om efter att ha läst bilderboken.

– En jämställdhetshemsida är under uppbyggnad.

– Ordnat två öppna föreläsningar, en med Kristina Henckel och en med Olika förlag och därifrån deltog Karin Salmson.

– Hallonbergens bibliotek har lånat in vandringsutställningen ”Fri att vara sig själv”

–  De har haft en feminstisk läsecirkel

– Skyltar med genusböcker på barnavdelningen

Några böcker som Sofie tipsade lite extra om kring temat för barn och ungdomar att läsa själva är:

Syltmackor och oturslivet av Anna Ehring

Lilla Darling av Johanna Nilsson

Snurran på dagis av Eva Bergström

Gittan och gråvargarna av Pija Lindenbaum

Gruppdiskussioner om temat

Under livliga dialoger i fyra grupper fortsatte sedan samtalen om genus, och vi pratade mycket om hur vi gör när vi rekommenderar böcker och har bokprat. Vi konstaterade att det är komplext och inte så enkelt alla gånger, ett sätt kan vara att slå in böcker i papper och inte visa framsidan utan först prata om bokens innehåll. En annan gemensam slutsats som vi kom fram till var att vi avskaffar begreppet pojkar som inte läser och istället tala om att alla läser i en vidgad textvärld och inför barnen visa på att de  kanske läser på TV:n, dataspelet, skyltar och i tidningar och utgå från det när vi på biblioteken försöker få barn att läsa.  Att sätta på sig genusglasögonen för ett bibliotek tänker jag i mångt och mycket handlar om att höja blicken, reflektera, göra tankevändor och få en vidgad blick, det finns många olika sätt att vara människa på!

/Cecilia Bengtsson