Ombud i läsningens tjänst

Rapport år 1: september 2012 – juni 2013 Rapporten beskriver genomförandet av det första året i projektet Ombud i läsningens tjänst. Det övergripande syftet med projektet är att brukare inom omsorg och äldreomsorg får tillgång till litteratur, nyheter och samhällsinformation genom att omsorgspersonalen blir läsombud. Ombud i läsningens tjänst är ett samverkansprojekt mellan studieförbund och folkbibliotek. Utbildning till läsombud har skett i studiecirkelform av Studieförbundet Vuxenskolan. Cirklarna har ägt rum på flera folkbibliotek i Stockholms län under medverkan av en bibliotekarie på det lokala biblioteket. I rapporten finns även en kort utvärdering av studiecirkeln av de medverkande läsombuden och bibliotekarierna. En undersökning av vad projektet inneburit i den dagliga verksamheten för de medverkande läsombuden och de lokala biblioteken är en uppgift för projektets andra år. Rapporten är sammanställd av projektledare Gustav Nygren (Regionbibliotek Stockholm). Övriga medverkande i projektgruppen som också har bidragit med texter till rapporten är: Linda Allerth (Studieförbundet Vuxenskolan) Cecilia Bengtsson (Regionbibliotek Stockholm) Maud Husberg (Centrum för lättläst)

Och här finns rapporten ”Ombud i läsningens tjänst, år 2”