Våren 2022 gick folkbiblioteken i Stockholms län och Regionbibliotek Stockholm in i en ny samverkansorganisation, Bibliotekssamverkan i Stockholmsregionen.

Samverkan för folkbibliotek i länet

Genom samverkan mellan folkbiblioteken kan invånarna i Stockholms län få en ökad tillgång till ett kvalitetssäkrat medieutbud.

Målet med satsningen Bibliotekssamverkan i Stockholmsregionen är att alla invånare i Stockholms län ska ha tillgång till:

• ett brett, kvalitetssäkrat och kostnadsfritt medieutbud,
  • användarvänliga digitala folkbibliotekstjänster, samt
  • stöd från biblioteket i att utveckla digital kompetens och delaktighet.

Fokus för arbetet ligger på invånarnytta och invånarperspektiv. Samverkansarbetet utgår från det kommunala självstyret och gällande lagstiftning. När det gynnar länets invånare inkluderar arbetet även samverkan med andra bibliotek i landet, samt nationella myndigheter och aktörer.

Syftet med samverkansarbetet är stötta och gemensamt utveckla bibliotekens verksamheter bland annat genom att dela kunskap och rutiner. Arbetet sker i de olika nätverken, men också i arbetsgrupper.

Rapporter
Regionbibliotek Stockholm har publicerat följande rapporter inom samverkansorganisationen:

Digitala böcker på bibliotek: Vadan, varför, varthän? Kunskapsunderlag inför upphandling av e-litteratur. Regionbibliotek Stockholm 2022.

Medieutredning vid Regionbibliotek Stockholm. Nulägesbeskrivning samt förslag på samverkansinitiativ. Regionbibliotek Stockholm 2022.

Dessutom finns rapporterna:

• Målbild för samverkan mellan folkbibliotek i Stockholmsregionen
  • Bibliotekssamverkan i praktiken (om pilotprojektet)
  • Kunskapsunderlag inför upphandling av e-litteratur. Regionbibliotek Stockholm 2022.

Kontakta oss om du vill beställa en rapport.

Bakgrund
Beredningen av samverkansorganisationen inleddes 2020 tillsammans med en arbetsgrupp med chefsrepresentanter från sex kommuner. En målbild  för arbetet togs fram. Målbilden kan du läsa här: Målbild för samverkan mellan folkbibliotek i Stockholmsregionen.

Under 2021 pågick ett pilotprojekt för att testa samverkan inom ett par delområden och dra lärdomar inför en långsiktig samverkansorganisation.
Läs mer om pilotprojektet Bibliotekssamverkan i praktiken

Samverkansledningsgrupp
För samverkansarbetet finns en ledningsgrupp bestående av chefer från länets folkbibliotek och representanter från Regionbibliotek Stockholm:
Peter Axelsson, Regionbibliotek Stockholm
Elisabeth Aquilonius, Stockholm
Helena Gomér, Nacka
Eva-Lena Granbacka, Vaxholm
Marie Johansen, Botkyrka
Henrika Åström, Sundbyberg

Kontakt
Om du vill veta mer om bibliotekssamverkan i Stockholmsregionen, kontakta Anne Stigell, ledare för samverkanskansliet, anne.stigell (a) regionstockholm.se, eller Peter Axelsson, chef på Regionbibliotek Stockholm, peter.axelsson (a) regionstockholm.se.