”Vi syns och vi finns” – nationella minoriteter och bibliotek

Den 1 oktober arrangerar Regionbibliotek Stockholm, Regionbibliotek Uppsala och Upplands Väsby bibliotek en dag om nationella minoriteter och bibliotek. Syftet är att lyfta olika perspektiv kring hur bibliotek tillsammans med nationella minoriteter kan utveckla sina verksamheter.

När: Tisdag 1/10

Var:Messingen i Upplands Väsby

För vem: Främst biblioteksmedarbetare från Region Uppsala och Stockholm. I mån av plats övrigt intresserade.

Anmälan:Via länken senast 9 september.

Information: Cecilia Brisander, cecilia.brisander@sll.se

Program:

8.45 – 9.15  Registrering + Kaffe/Thé

Dagens presentatör Mia Taikon, projektledare på É Romani glinda och ERG Förlag.

Så gör vi – om arbetet med nationella minoriteter på två bibliotek: Upplands Väsby och Håbo bibliotek.

Mikropaus

Bibliotekens roll i en flerspråkig värld. Rita Paqvalén, verksamhetsledare, Kultur för alla i Finland. Paqvalén är en finländsk skribent, kulturarbetare och litteraturvetare. Hon har sedan 2012 varit verksamhetsledare för Kultur för alla och där bl.a. arbetat med flerspråkighet, tillgänglighet och mångfald på litteratur- och biblioteksfältet i Norden.

11.30-13 Lunchmacka med författarinslag. Nina Wähä samtalar med Ylva Larsdotter, Upplands Väsby bibliotek om sin senaste boken Testamente.

Att få kontakt och ha samråd med nationella minoriteter i sin egen kommun. Ett samtal mellan Elisabet Rundqvist, Kungliga biblioteket, Heli Kivimäki Hedin Sundbybergs kommun och NikAnnika Märak, Sameföreningen i Stockholm.

Fika

Språkrådets om deras uppdrag, språkvårdaren Jean Hessel berättar om Jiddisch.

Kulturrådet om Bokstart och nationella minoritetsspråk, litteratur på minoritetsspråk och läsambassadör med fokus på minoriteten romer.

16.15 Tack och hej

Välkomna

Foto från Märsta bibliotek.