Dag om film, MIK och bibliotek

Välkommen till en fortbildningsträff med fokus på film, bild och medie- och informationskunnighet (MIK) på Filmstaden i Råsunda.

Bild på filmrulle projektor från Pixabay

9:00-10:00 En filmpedagogisk föreläsning om Filmarkivet.se
Filmarkivet.se är en webbsida med drygt 2000 kortfilmer om Sverige från filmens barndom till nutid som hela tiden fylls på av Kungliga biblioteket och Svenska Filminstitutet. Mikaela Kindblom berättar om hur Filmarkivet.se kan användas som filmpedagogiskt redskap och som en källa att ösa ur för alla som vill lära sig mer om vårt svenska 1900-tal.
Föreläsare Mikaela Kindblom är filmvetare och författare och arbetar på Filmstadens Kultur i Råsunda.

10:00-10:30 Fika med kaffe och smörgås som serveras i foaljén

10:30-12:00 Bilder och verkligheter
Bild och rörlig bild har fått en alltmer framträdande roll i vårt samhälle, inte minst genom ny teknologi och sociala medier. Visuell läskunnighet är av största vikt men vad innebär denna förmåga? Vilka kunskaper krävs? Hur kan bilder användas som ett maktmedel? Och hur stärker vi vår kritiska förmåga inför det enorma bildflöde vi möter dagligen?
Föreläsning av Elisabeth Jonsved och Elin Jönsson som gjort utbildningsmaterial  för Statens Medieråd och arbetar som mediepedagoger på Medioteket i Stockholm stad.

12:00 Vi delar upp oss i två grupper för en filmhistorisk guidning runt Filmstaden och lunch på restaurang La Masia.

12:00-13:00 Halva gruppen går på guidetur. Halva gruppen får lunch.
13:00-14:00 Halva gruppen går på guidetur. Halva gruppen får lunch.

Filmhistorisk guidning
Filmstaden i Råsunda var Sveriges Hollywood under större delen av 1900-talet. Här byggde Svensk Filmindustri sin drömfabrik och här fick stjärnor som Greta Garbo och Ingrid Bergman sina genombrott. Och det var här som Ingmar Bergman gjorde alla sina mest berömda filmer. Idag är området en stadsdel i Solna med Stiftelsen Filmstadens kultur som förmedlar platsens kulturhistoriska arv. Vår guide Mikaela Kindblom visar oss runt i det filmhistoriska kvarteret och visar också några filmklipp i den kulturminnesmärkta Bergmansalongen.

Datum och tid: 19 november kl. 9.00-14:00

Plats: Filmstaden i Råsunda. Greta Garbos väg 3. T-bana Näckrosen.
Karta, vägbeskrivning och information om tillgänglighet finns här.

Anmälan: Anmälan är nu stängd.

Kostnad: Ingen kostnad. Vi bjuder på fika och lunch. Lunchen äter vi på restaurang La Masia, Råsundavägen 156. Restaurangen ligger ca 5 minuters promenad från Filmstaden.
Ange i anmälan eventuella allergier eller om det är något annat som är bra för oss att känna till.

Dagen riktar sig till dig som arbetar på folkbibliotek i Stockholmsregionen och ordnas inom kompetenssatsningen Digitalt först med användaren i fokus. Dagen arrangeras i samarbete mellan Film Stockholm och Regionbibliotek Stockholm.

Välkommen!

Kontakt: