Smittsam – en dag om kulturförmedling

Den 9 oktober vill vi fokusera på det levande förmedlande mötet. Vi bjuder in till en heldag för bibliotekarier, lärare, kulturbyråkrater eller andra som arbetar med kultursmitta.

Vi kommer att bjuda på mindre workshops kring olika aspekter av kulturell smittsamhet, där vi har chansen till reflektion och kunskapsutbyte processledda av dagens moderator Pernilla Glaser, teamsamordnare på Bibliotek Plattan samt inspirerande föreläsningar.

Från London är vi stolta att kunna presentera den oförliknelige poeten och sjudande litterära smitthärden Lemn Sissay. (För er som var på vårt Bookslam så minns ni honom som underhållande värd). Han kommer bland annat att berätta om sitt arbete som Artist in Residence på Royal Festival Hall och Forward Arts Foundation samt Global Poetry System som han grundade.

Maria Lind är curator och skribent. Sedan 2011 är hon chef för Tensta konsthall. 2009 tilldelades hon Walter Hopps Award for Curatorial Achievement och 2010 publicerade Sternberg Press i Berlin Selected Maria Lind Writing.

Ni anländer till Studion i Kulturhuset 9 oktober 9.30 och 10.00 sätter vi igång.

Lunch tar ni på egen hand. Vi håller igång till 17.00 då baren öppnar med vin och smårätter till salu, lite skön musikalisk underhållning och möjlighet till samtal och häng.

Dagen är gratis för deltagarna men vi vill att ni anmäler er via länken till höger och då även anger om ni är intresserade av att stanna en stund på kvällen.

Smittsamhets-dagen är en del av projektet Välkommen till orden. En undersökning av samband mellan olika sorters programverksamhet och besökarnas biblioteksanvändning som bedrivs av Bibliotek Plattan tillsammans med Stockholms universitetsbibliotek med stöd av Kungliga biblioteket.

Anmälan är nu stängd!

Information: Lotta Aleman, lotta.aleman@stockholm.se och