Överallt poesi! 1. Bokpoesi i Sverige

Porträtt Magnus William-Olsson

Foto: Sofia Runarsdotter

I tre föreläsningar om 30 minuter berättar poeten och redaktören för Örnen och Kråkan, Magnus William-Olsson, det mesta om poesin i Sverige just nu. Kursen vänder sig till bibliotekspersonal och syftar till att orientera om den ”folkrörelse” poesin kommit att bli under senare år.

I Sverige utkommer ungefär 400 diktsamlingar om året. 150 av dem får en kritisk behandling i Örnen och Kråkans årliga kalender POESIÅRET. Under senare år har många olika kanaler öppnats för att publicera sig i bokform. Utöver storförlagen och småförlagen finns numera många hybridförlag där poeten själv betalar för utgivningen, precis som vid utgivning på egna förlag. Föreläsningen tar upp trender och tendenser i denna vildvuxna utgivning.

Diskussioner efter föreläsningen kommer att äga rum i facebookgruppen ”Poesi på bibliotek” (gå med i gruppen i god tid!). Starta en tråd i gruppen om något från föreläsningen som intresserar dig. Magnus William-Olsson deltar i diskussionerna.

Utgångspunkt för alla kursens tre moment är boken POESIÅRET 2021, som utkommer lagom till den första föreläsningen. Beställ POESIÅRET 2020

Kursen är ett samarbete mellan Örnen och Kråkan, Poesibazaren vid Stockholms stadsbibliotek och Regionbibliotek Stockholm.

Om serien: Överallt poesi! består av tre livesända föreläsningar och samtal i facebookgruppen Poesi på bibliotek. Du väljer om du vill gå hela kursen eller delar. Anmälan sker separat till varje tillfälle.
Information och anmälan del 2: Poesi irl och online, 12 april 12-12.30
Information och anmälan del 3: Poesi på bibliotek – från Hc.03 till bokmässa och poesigympa, 19 april 12-12.30

När: Del 1. 22 mars kl. 12-12.30
Var: Livesänt via webbläsare. Inför träffen får du en länk till föreläsningen till din e-post.
För vem:
Biblioteksmedarbetare och regionala litteraturutvecklare i hela landet.
Anmälan:
Senast 18 mars. Anmälan görs till varje föreläsning separat.
Kontakt:
regionbiblioteket.kultur@sll.se för frågor om anmälan, redaktionen@ornenochkrakan.se för frågor om föreläsningarna.
Känner du inte till Örnen och Kråkan? På www.ornenochkrakan.se kan du gratis abonnera på sajtens veckoutskick och hålla dig à jour med aktuell poesi på svenska.