Klassiker, fantasy och sanna berättelser – marknadens, läsarens och litteraturvetarens genrebeteckningar

Det sköna med skönlitteraturenFöreläsningar om modern skönlitteratur för bokbranschanställda.

Ann Steiner är litteraturvetare och lektor i förlags- och bokmarknadskunskap  vid Lunds universitet.  Hennes forskning har främst rört  den svenska bokmarknaden, förhållandet  mellan litteratur och digitala  teknologier och samtida läsarkulturer. Bland annat behandlade I litteraturens mittfåra (2006) de svenska bokklubbarna på 1970-talet och Litteraturen i mediesamhället (2009; 2012) den samtida svenska och internationella bokmarknaden.

Tid: Den 10 februari kl. 9.00–11.00
Plats: Svenska Akademien, Källargränd 4, Gamla Stan.
Arrangörer: Svenska Akademiens Nobelbibliotek och Regionbibliotek Stockholm. Föreläsningarna pågår i ca 2 timmar med en kvarts förfriskningspaus i mitten.

Anmälan: Se länk till höger!
Deltagaravgift 150 sek per föreläsning betalas mot faktura. Ange fakturaadress i anmälan, som sker minst en vecka i förväg.
För eventuella frågor, kontakta Lars Rydquist, Svenska Akademiens Nobelbibliotek, tel 08-555 12 555
e-post: lars.rydquist@svenskaakademien.se

Intresserade, som inte anmäler sig genom bibliotek eller bokhandel i Stor-Stockholm, kan anmäla sig till lars.rydquist@svenskaakademien.se

Klicka för program i pdf-format!