Hallonbergens bibliotek – Sveriges första hbt-certifierade bibliotek

”Det räcker inte att behandla alla lika – istället måste ambitionen vara att behandla alla utifrån vars och ens förutsättningar.” RFSL

Alltid på en onsdag den 17 april handlar om Hallonbergens bibliotek  som blivit Sveriges första hbt-certifierade bibliotek.

Hallonbergens bibliotek i Sundbyberg är den första bibliotek och kulturinstitution i Sverige som genomgått RFSL:s hbt-certifiering. Certifieringen handlar om att aktivt arbeta för att skapa en öppen och inkluderande verksamhet, att lägga grunden för ett välkomnande och respektfullt bemötande och ett normkritiskt arbetssätt. Det är RFSL:s, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter, som utbildar och certifierar. Projektet har möjliggjorts genom ett utvecklingsbidrag från Svensk Biblioteksförening.

Anna Nordqvist från RFSL berättar om hbt-certifieringen av Hallonbergens bibliotek. Bibliotekarie och genusinspiratör Sofie Samuelsson och bibliotekschef Margareta Engstrand berättar bland annat om hur processen gått till och vad den betytt och innebär för såväl personal som medborgare i Hallonbergen.

För er som redan nu vill läsa mer om Hbt-certifieringen av Hallonbergens bibliotek finns en rapport av Cecilia Bengtsson, utvecklingsledare på Regionbibliotek  Stockholm som följde hbt-certifieringen.

Tid: onsdag 17 april kl 9-11
Plats: Spelbomskan, Odengatan 63.                                                                                                                                                                                                                                                                                           Kostnad: 300:-
Anmälan: via länk till höger, senast 10 april
Information: Cecilia Bengtsson cecilia.m.bengtsson@stockholm.se

Varmt välkommen!

Cecilia Bengtsson

Foto: C. Bengtsson Emma Rasmusson från RFSL berättar om normer på en av utbildningsdagarna.