Föreläsning med Elza Dunkels om unga och digitalisering

Skärmtid, speltid och barns liv på nätet är ämnen som berör många och där mediebilden och forskningen ibland går isär. Forskaren Elza Dunkels hör till dem som försöker balansera bilden, genom att tipsa om olika förhållningssätt och ge fördjupning.

Även synen på vuxnas användning av internet och teknik är tudelad. Vad kan vi lära oss av ungas kompetens och strategier när det gäller att hantera sina liv på nätet?

I sin forskning om unga och nätet använder Elza Dunkels teknikhistorien och synen på barn för att förstå varför ungas medieanvändning ofta möts av kritik eller okunskap. I sina föreläsningar tar hon upp förklaringsmodeller och föreslår vägar framåt.

Välkommen på en föreläsning med Elza Dunkels som är docent i pedagogiskt arbete och internetforskare vid Umeå universitet. Hon är flitigt anlitad som föreläsare och expert inom sina forskningsområden och har skrivit böckerna Vad gör unga på nätet?, Näthat, nätkärlek och nätmobbning, samt handboken Näthat – strategier och förhållningssätt.

Vi erbjuder dig som vill möjligheten att efter föreläsningen delta i fördjupande gruppsamtal tillsammans med kollegor, utifrån frågeställningar som föreläsningen tagit upp.

Elza Dunkels

Elza Dunkels. Foto: Mattias Pettersson, Print & Media, Umeå universitet

Datum: Onsdag 21 augusti

Tid:
Kl 9:00-11:30 – Föreläsning (inklusive fika och paus).
Kl 11:45-12:45 (ca) – Samtal i grupp, valfritt tillval och med begränsat antal platser.

Kostnad: Ingen kostnad. Anmälan är bindande. För utebliven närvaro debiteras 500 kr.

Plats: Bryggarsalen. Norrtullsgatan 12 N, Odenplan.

Fika: Vi bjuder på kaffe/te och ostsmörgåsar (lakto-ovovegetarisk). Ange eventuella allergier eller om det är något annat som är bra för oss att känna till.

Regionbibliotek Stockholm strävar efter en parfymfri arbetsmiljö.
Tack för visad hänsyn.

Välkommen!

Kontakt:
Hanna JohanssonBritt Löfdahl, Lovisa Furendal BerndtSofie Samuelsson, Regionbibliotek Stockholm
Telefon: Hanna Johansson 08-123 379 20

Denna fortbildningsdag riktar sig till dig som arbetar på folkbibliotek i Stockholms län och ordnas inom kompetenssatsningen Digitalt först med användaren i fokus.