Föreläsning: Källkritik, sökkritik och sökteknik

Den digitala utvecklingen går fort och vi lever i ett föränderligt medielandskap. Senaste åren har begrepp som filterbubblor, alternativa fakta och fake news diskuterats flitigt, men vad innebär de egentligen?  Hur kan vi avgöra vad som är fakta, förklaring eller åsikt när vi söker information och vad innebär det att vara både källkritisk och sökkritisk idag?

Välkommen till en föreläsning med Linda Spolén som är IT-pedagog och skolbibliotekskonsulent på Medioteket i Stockholms stad. Förmiddagen inkluderar samtal i mindre grupper om sökteknik och källkritik utifrån aktuella exempel. Vi får en inblick i hur algoritmer och våra digitala vanor påverkar vilken information vi möts av. Vi diskuterar hur du genom val av sökverktyg, sökmetoder och sökord kan påverka vad du hittar på nätet.

På Medioteket håller Linda Spolén i utbildningar inom digital kompetens, medie- och informationskunnighet och datologi med mera för pedagoger och skolbibliotekarier i Stockholms stad.

Föreläsningen är en del av Regionbibliotek Stockholms satsning inom det nationella kompetenslyftet Digitalt först med användaren i fokus.

Datum: Tisdag 13 november
Tid: klockan 9.00-12.00.
Kostnad: Ingen kostnad. Vi bjuder på kaffe/te och smörgås.
Plats: USINE konferens, lokal Bourgogne Nord. Södermalmsallén 36. T-bana Medborgarplatsen.

Anmälan: Fulltecknat. Anmälan är stängd.

Regionbibliotek Stockholm strävar efter en parfymfri arbetsmiljö.
Tack för visad hänsyn.

Kontakt: