Digitala dilemman 1 – vi diskuterar tillsammans FULLTECKNAD

Välkommen till ett digitalt samtal om digitala dilemman på biblioteken.

ANMÄLAN ÄR STÄNGD. TRÄFFEN ÄR FULLTECKNAD.

Vi diskuterar boken Bankdosor, skam och sms-poesi : essäer om bibliotekens arbete med digitalisering. Boken är ett resultat av forskarcirkeln Skeptikerspåret som gick våren 2020, inom projektet Digitalt först med användaren i fokus. I boken skriver bibliotekspersonal om vardagliga dilemman som rör digitalisering och den egna rollen som biblioteksmedarbetare. Till sin hjälp har de tre forskare som bidrar med sina perspektiv på dessa dilemman.

I vårt samtal, diskuterar vi essäerna. Vi utgår från den inledande essän ”Det är något som krackelerar i ambitionens Bermudatriangel” samt de två forskarna Stina Bäckströms och Michael Forsmans texter, men kan även ta upp fler essäer utifrån era intressen. Fundera också gärna på egna digitala dilemman som ni upplevt i biblioteksvardagen, så att vi kan dela erfarenheter.

Boken kan kostnadsfritt laddas ner här:

Tid: Onsdag 17 februari, kl. 10-12

För vem? Biblioteksmedarbetare på folkbibliotek i Stockholms län.

Anmälan: Anmälan stängd eftersom träffen är fulltecknad. Sista anmälningsdag 12 februari. Anmäl dig via den här länken:

Kontakt: Britt Löfdahl och Sofie Samuelsson

Teknik: Träffen kommer att hållas i Microsoft Teams. Du/din kommun behöver inte ha Teams för att kunna delta. Inför träffen får du en möteslänk på mejl som du klickar på för att komma till mötet. Det fungerar bäst på dator, men om du vill går det också att använda platta eller mobil. För att få så bra ljud som möjligt rekommenderar vi headset eller hörlurar. Är ni flera från samma bibliotek, sitt vid varsin dator om möjligt. Vi kommer att finnas på plats ca 10 min före träffen så att det finns tid att få ordning på tekniken.

Välkomna!

Britt Löfdahl