Chefsutbildning: Att leda digital förändring – Del 2

Välkomna till fortsättningen på utbildningen “Att leda digital förändring” med Andreas Skog. Utbildningen handlar ganska lite om teknik men desto mer om människor och förändring. Den syftar till att ge möjligheter för bibliotekschefer att utveckla sin kompetens och sitt mod för att leda digital förändring.

Utbildningen ger kunskap om vad digital transformation innebär för offentlig sektor och verktyg för att själv förändra sin verksamhet samt redskap för att ta fram en plan för fortsatt arbete med digital förändring.

Efter avslutad utbildning ska deltagarna:

• ha kunskap om vad digital transformation innebär i en offentlig verksamhet
  • förstå vilka stöd och verktyg som finns för att genomföra digital förändring
  • kunna presentera ett förslag för det fortsatta arbetet med digital transformation

Utbildningens upplägg:
Föreläsning varvat med workshop som kombinerar inspiration, övningar med dialog och reflektion. Genomgångar och samtal anpassat till ett digitalt format.

Om utbildare Andreas Skog:
Andreas Skog är lärare i grunden och har i sitt arbete som samordnare med ansvar för digital kompetens i Region Västerbotten genomfört utbildningen ”Att leda digital förändring” för 20 grupper av ledare i 14 olika kommuner. Andreas har de senaste tio åren föreläst om digital kompetens på nationella konferenser och 2016 fick han tillsammans med teatergruppen UngHästen Surfalugntpriset för föreställningen #nätkärlek – om livet på nätet.

Andreas Skog, utbildare digital förändringsledning

Datum: 6 november
Tid: Kl 9-12

Plats: Digitalt. Eventuellt även i konferenslokal för de som önskar och om restriktionerna tillåter, detta meddelas senare.

Kostnad: Ingen kostnad men anmälan är bindande. För utebliven närvaro debiteras 500 kr.

Anmälan: Välkommen med din anmälan via länken.

Förberedelser: Delta på första delen av utbildningen Att leda digital förändring 2 oktober. Utbildare Andreas Skog kommer att ge förslag på uppgifter och fördjupning att ta del av mellan träffarna. Läs gärna boken Att leda digital transformation av Marie Andervin, Joakim Jansson (Hoi Förlag, 2016). Boken kommer att skickas till er som anmäler er.

Regionbibliotekets chefsspår inom Digitalt först hösten 2020

• Utbildningen Att leda digital förändring med Andreas Skog består av två tillfällen: Del 1 den 2 oktober och Del 2 den  6 november.
  • Utbildningen med Brit Stakston, Digitaliseringen, demokrati och bibliotekens roll äger rum den 4 september.
  • Vi ser gärna att du deltar vid alla tre tillfällen, men du väljer och anmäler dig till varje träff separat. Träffarna 2 oktober och 6 november har samma anmälningsformulär.

Alla tre chefsutbildningar skulle ägt rum vid tidigare datum, men har flyttats fram till hösten 2020 på grund av coronapandemin. Har du redan anmält ditt deltagande till tidigare datum, måste du anmäla dig på nytt till de datum som gäller nu. Vi hoppas på din förståelse.

Välkommen!

Vid frågor kontakta: