Projekt för att ta fram material som biblioteken i länet kan använda på sina webbplatser, med tematiserade lästips riktade till barn, cirka 6-12 år. Samt ett första gemensamt samarbetsprojekt för att diskutera samarbetsformer för det digitala biblioteket. _______________________________________________________

Mål: Att förse bibliotek i länet med tematiserade lästips för webben riktade till barn, cirka 6-12 år, samt att vara ett första gemensamt samarbetsprojekt för att diskutera samarbetsformer för det digitala biblioteket.
Tid: Maj 2013- juni 2014.
Finansiering: Stockholms stadsbibliotek, deltagande bibliotek i Stockholms län samordnade av Regionbibliotek Stockholm, Malmö stadsbibliotek och Statens kulturråd.
Projektledare: Maria Ekendahl och Pia Borrman.
_______________________________________________________

Sammanfattning av projektidén: Projektet består av två delar: dels leverera material av hög kvalitet som biblioteken kan använda på sina webbplatser, dels som ett första steg mot en långsiktig utveckling av bra innehåll för barn, och deras förmedlare, i bibliotekens digitala kanaler. Projektets finansiering gör att projektet har såväl lokalt, regionalt som nationellt perspektiv.

Bakgrund Bakgrunden till projektet är en omfattande målgruppsanalys, som bygger på intervjuer med barn, unga, och de vuxna som förmedlar böcker till dem. Analysen har visat vilken slags information barn vill ha när de söker efter boktips på webben. Denna information saknas dessvärre ofta i bibliotekens digitala kanaler idag. Projektets uppgift är att ta fram rätt slags information och ett koncept för hur informationen kan presenteras på ett lockande och användbart sätt. De två prioriterade målgrupperna inom projektet är läskunniga barn från nybörjare till läsvana bokslukare.

Projektet Projektet är ett innehållsprojekt och innehåller inte någon teknisk utveckling. Projektet levererar ett antal policies för text, bild och tematiseringar, redaktionellt innehåll (tematiserade boklistor, artiklar, korta intervjuer etc.) och ett koncept (skisser) för hur innehållet kan presenteras digitalt, exempelvis på en webbplats, i en mobiltelefon/surfplatta eller på en digital skyltning i fysiska bibliotek. Innehållet och konceptet kan också användas som underlag för kravställning inför beställning av teknisk utveckling under eller efter projektperioden. Projektet fokuserar på innehåll som ligger nära bibliotekets digitala kärnverksamhet som sökning och tips för att hitta fram till en bok. Projektet kommer att ta fram ett antal temaområden för de två olika målgrupperna. Teman som vi börjar arbeta med är till exempel ”Jag vill ha ett djur!” och ”Spännande i Stockholm”. Biblioteken får tillgång till teman vart efter de blir klara under projektperioden. En större leverans och diskussion om fortsatt arbete sker vid årsskiftet 2013-2014 liksom vid projektets slut.

Projektets arbetsgrupp är en redaktion som består av kompetenser för urval (bibliotekarie), innehållsproduktion (text- och bildredaktör) och användbarhet (interaktionsdesigner). Arbetsgruppen kommer att föra en dialog med förlag och andra möjliga samarbetspartners som SVT och UR, om delning av, och samarbete om, innehåll.

Rapporter och material

Slutrapport från projekt Hitta en bra bok!

Slutrapport från etapp 1 av projekt Hitta en bra bok!

Hitta en bra bok! Förvaltningsplan

Beskrivningstexter Hitta en bra bok!

Urvalspolicy projekt Hitta en bra bok!

Redaktionell policy språk

Redaktionell policy tematiseringar