TioTrettons nya medarbetare – En robot!

Sofie och Mikaela besökte förra veckan Amanda och Natalia på TioTretton. Biblioteket för barn som är mellan 10-13 år är en inspirerande plats för både samtal och läsning! Vi besökte biblioteket för att träffa deras nya ”medarbetare” som ännu inte fått något namn.

TioTretton har nämligen skaffat en robot. Amanda berättar ”Det kommer att bli ett samarbete med Charlie Caper som jobbar på Furhat Robotics, det kommer i princip att bli en ny medarbetare på TioTretton, världens mest avancerade sociala AI-robot. Den kommer att vara placerad i hallen på TioTretton, och sedan ha noder i form av telefonlurar (tänk gammal bakelittelefon) på 4 platser i bibblan, bland annat i en specialdesignad möbel i mangarummet, där barnen också kan prata med roboten.”

Roboten kommer att kunna ha boksamtal både i raka frågor, men även i dialogform. Den kommer kunna svara på alla möjliga frågor. Varje vecka får personalen på TioTretton ett dokument med de frågor som barnen ställt som roboten inte kunde svara på. De kan då lägga in de svar de vill att roboten ska ge på frågorna. Amanda berättar ”De första månaderna får den ha en ”ny på jobbet”-badge. Det kommer bli en ovärderlig feedback i form av vad barnen funderar över, ställer för frågor, vill prata om. I framtiden är vi sugna på att söka pengar för att översätta allt content till fler språk.”

Amanda berättar också om att de funderar på att samarbeta med Bris: ”Vi funderar på ett samarbete med Bris där vår robot kanske kan få tillgång till deras chat-bot-script för frågor som barnen ställer om svåra saker i sin vardag (en nod/telefonlur kommer vara placerad i en kokong för lite mer privacy). Som vanligt har vi massor av idéer och Charlie på Furhat är fantastisk och Erik Rosales som jobbar hos oss som digital utvecklare är också helt grym på den tekniska innovativa biten så vi kan bara ösa ur oss tankar och idéer och sen ser vi vad som går att lösa.”

På TioTrettons kontor sitter roboten som ännu inte flyttat ut på biblioteket. Den var så gullig! Vi filmade några samtal med roboten och vi får även höra Amanda och Natalia berätta lite mer om hur den fungerar. Se filmklippet här nedan: