Två bibliotekarier prisade som Årets läsombud

Maria Lorentzon och Kajsa Bergh, båda bibliotekarier på Skarpnäcks bibliotek (Stockholms stadsbibliotek), fick nyligen ta emot utmärkelsen Årets läsombud för sina digitala högläsningsträffar.

Maria Lorentzon och Kajsa Bergh, Årets läsombud 2021. Foto: Hedvig Rudling, MTM

Varje år uppmärksammar Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, personer som gjort insatser för att främja läsningen inom LSS- eller äldreomsorgen. Vi ställde några frågor till årets mottagare Maria Lorentzon och Kajsa Bergh.

Grattis till utmärkelsen årets läsombud! Hur känns det?

Vi blev så oerhört glada när Hedvig Rudling från MTM ringde och berättade att vi blivit nominerade till priset. Att någon har uppmärksammat dem på våra högläsningsträffar kändes så smickrande. När vi nu dessutom tilldelas själva priset med en så fin motivering blev vi ännu gladare och stolta.

Kan ni berätta lite om hur ni arbetat med digitala högläsningsträffarna?

I korthet går träffarna ut på att vi högläser en lättläst bok via Zoom. Vi börjar alltid med att göra en hej-runda där vi vinkar till alla verksamheter och deltagare som ska lyssna. Sedan läser vi och ibland stannar vi upp mellan kapitlen för att sammanfatta eller kommentera innehållet. När vi läst färdigt brukar vi avsluta med att prata om innehållet i boken och fråga om lyssnarna vill ge den tumme upp eller ner. Träffarna är ungefär 30 min långa och vi har läst cirka 2-3 torsdagar varje månad under snart ett års tid. Det svåraste är att hitta en bra bok som är i rätt nivå, skön att högläsa och med en berättelse som engagerar. Vi har läst i flera olika genrer såsom deckare och feelgood. Vi får hjälp att marknadsföra träffarna av Stockholms stads fritidsutvecklare som skickar ut information till alla boenden och dagliga verksamheter i kommunen.

Har det funnits för- och nackdelar med det digitala formatet?

Det är så lättillgängligt att träffas digitalt. Det möjliggör att vi kan läsa oavsett var i staden deltagarna befinner sig och dessutom kan vi läsa mycket oftare. Det är en väldigt stor fördel. Vi har oftast verksamheter som deltar från spridda delar i kommunen. Det är också roligt att deltagarna får en liten inblick i varandras vardag. Ibland när tekniken strular blir den dock till en begränsning. I en fysisk miljö hade det nog varit lättare att prata om innehållet i boken efter läsningen, men vi tror och hoppas att dem samtalen ändå sker i verksamheterna efter att vi har loggat ut.

Har ni något tips till andra som vill starta igång liknande träffar?

Våra tips är att ta kontakt med en samordnare eller nyckelperson för att marknadsföra träffarna. Våga pröva dig fram och var lyhörd för vad som fungerar. Det är bra att varva läsningen med korta samtal och kommentarer, vinka och hälsa på alla som deltar. Och till sist att läsa tillsammans med en kollega, det är både lättare och roligare!